Evropská unie vyšetřuje Meta, Apple a Google

EU zahájila vyšetřování významných amerických společností na základě nového rozsáhlého technologického zákona.

Své vyšetřování Komise zahájila na základě nedodržování pravidel aktu o digitálních trzích (Digital Market Act – DMA) z roku 2022. Pojďme se blíže podívat, co se komisařům vlastně nelíbí. Všechny kauzy se týkají pravidel a postupů zmiňovaných společností.

U gigantu Alphabet (majitel Google), jde konkrétně o distribuční služby Google Play a samoodkazování ve vyhledávači Google, u společnosti Apple o obchod s aplikacemi v App Store a vyhledávání v prohlížeči Safari a u společnosti Meta vlastnící Facebook, Instagram, Whats App a Threads se EU nelíbí model ‘zaplať nebo souhlas’. Takto je uvedla Evropská komise ve svém prohlášení. Podle aktu o digitálních trzích nesmějí technologické firmy blokovat informování uživatelů o levnějších možnostech produktů nebo o službách, které nepatří do jejich obchodu s aplikacemi. “Způsob, jakým společnosti Apple a Alphabet implementovaly pravidla DMA týkající se zákazu řízení, se zdá být v rozporu s literou zákona. Společnosti Apple a Alphabet budou stále účtovat různé opakující se poplatky a stále omezovat řízení,” rozčiluje se šéfka EU pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.

Společnosti Apple byla tento měsíc udělena pokuta ve výši 1,8 miliardy eur (1,95 miliardy USD). Apple podle EU uplatňoval omezení bránící informovat uživatele iOS o alternativních a levnějších službách předplatného hudby dostupných mimo aplikaci. Šetření se rovněž zaměřuje na to, zda Apple aktivně nabízí uživatelům volby, které jim umožní změnit výchozí služby v operační systému iOS, například webový prohlížeč nebo vyhledávač. Společnost Apple je však přesvědčena, že je vše v pořádku. “Jsme přesvědčeni, že náš plán je v souladu s DMA, a budeme i nadále konstruktivně spolupracovat s Evropskou komisí při jejím vyšetřování,” říká mluvčí Applu. Týmy napříč společností vytvořily celou řadu nových vývojářských možností, funkcí a nástrojů, které jsou v souladu s tímto nařízením,” tvrdí mluvčí společnosti.

U společnosti Alphabet Evropská komise zkoumá, zda zobrazování výsledků vyhledávání Google touto firmou “může vést k sebeprosazování ve vztahu ke společnosti Google”, k dalším službám, jako je například Google Shopping, oproti podobným konkurenčním nabídkám. “Abychom vyhověli zákonu o digitálních trzích, provedli jsme významné změny ve způsobu fungování našich služeb v Evropě,” uvedl v reakci na nelibost EU Oliver Bethell, ředitel pro hospodářskou soutěž společnosti Alphabet.

Společnost Meta je pak vyšetřována pro diskutovaný model “pay and consent”. V loňském roce totiž Meta zavedla tento model předplatného bez reklam pro Facebook a Instagram v Evropě a komise zkoumá, zda nabídka neporušuje zákon o ochraně spotřebitele. Meta však tvrdí, že předplatné je běžným obchodním modelem v různých odvětvích. “Předplatné jako alternativa k reklamě je zavedeným obchodním modelem v mnoha odvětvích a my jsme předplatné bez reklam navrhli tak, aby řešilo několik překrývajících se regulačních povinností, včetně DMA. S Komisí budeme i nadále konstruktivně spolupracovat,” uvedl mluvčí společnosti Meta.

Komise má v úmyslu ukončit tato vyšetřování do 12 měsíců. Firmám může komise uložit pokuty až do výše 10 % celkového celosvětového obratu  a v případě opakovaného porušení se tyto pokuty mohou zvýšit až na 20 %. Komise rovněž již nějaký čas hledá fakta a informace o společnosti Amazon. Chce se zabývat tím, zda společnost Amazon může na své platformě elektronického obchodu upřednostňovat výrobky vlastní značky před konkurenčními výrobky.

Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.