Americké sankce nezastaví ruské plynovody na Západ

Nové americké sankce ztíží vybudování dvou ruských plynovodů do Evropy, ale těžko projekty zastaví, píše Newsweek.

Trump neochotně podepsal zákon, který na Rusko uvaluje další sankce, ale některá opatření jsou diskreční a většina pozorovatelů soudí, že proti ruské energetické infrastruktuře nepůjde.

To by Gazpromu dovolilo postavit dva velké plynovody, i když za vyšší cenu a s určitým zpožděním. Pro Rusko jsou plynovody Severní proud 2 a Turecký proud klíčové pro zajištění tržního podílu v Evropě.

Rusko se prý také obává, že západní partneři, které potřebuje k rozvoji nalezišť v Arktidě, ale i hlubokomořské plynu, budou sankcemi odrazeni. Ale Gazprom už podniká kroky, aby dopad sankcí snížil.

Švýcarská firma Allseas Group urychlila pokládání trubek pod Černým mořem a také se staví druhá linie. Kdyby snad sankce dopadly, bude tu tedy další možnost. Od 23. června prý bylo postaveno již 100 kilometrů.

Je tu ovšem ještě Ukrajina, která může vyžadovat vyšší poplatky za tranzit. Ukrajinská cesta je tradiční, kudy byl ruský plyn dopravován do Evropy.

Jak Severní proud 2, tak Turecký proud Ukrajinu obcházejí, ale kdyby měly zpoždění, pak bude muset Gazprom nadále používat ukrajinskou trasu, a to ho může stát víc.

Je zde pět západních firem zapojených do Severní proud 2 – Wintershall, Uniper z Německa, rakouské ÖMV, anglicko-holandský Shell, francouzská Engie – ti zatím soudí, že je příliš brzy na posouzení dopadů sankcí.

Trump si prý sice přeje navýšit dodávky LNG do Evropy, ale ne tak, aby sankce překážely vyřešení konfliktu na Ukrajině.

Ovšem, očekává se, že sankce ztíží přístup Gazpromu k financování. Náklady projektů zřejmě vzrostou. Zkomplikuje to vztahy partnerů Gazpromu, protože budou chtít rizikovou prémii Buď to Gazprom zvládne ufinancovat sám, nebo se musí spolehnout na nějakou ruskou státní banku, nebo najít financování v Asii.

Velcí partneři riziko zvládnou, ale malí partneři se mohou vyděsit. V projektu Severní proud 2 je zapojeno více než 200 firem ze 17 zemí, většina z nich je evropských. Velké kontrakty na ocel, logistiku přístavu a stavbu už jsou završeny.

Celý proces se může urychlit, většina firem prý může uvažovat, že nyní mají rok, možná rok a půl, ale pak už možná nebude příležitost.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.