Masivní tlak ze strany americké vlády pod vedením Donalda Trumpa, vlna deregulace v Evropě a prudký nárůst výdajů na lobbing ze strany technologického průmyslu vytvářejí nebezpečnou kombinaci. Ohrožuje roky pokroku v oblasti regulace internetu a omezování monopolní moci velkých technologických firem.
Výdaje digitálního průmyslu na lobbování v Bruselu vzrostly ze 113 milionů eur v roce 2023 na současných 151 milionů eur ročně. To je nárůst o 33,6 % za pouhé dva roky. Ve srovnání s rokem 2021, kdy LobbyControl a Corporate Europe Observatory poprvé vyhodnotily lobbistickou sílu technologického odvětví, je nárůst o 55,6 procenta za čtyři roky ještě výraznější.
Digitální průmysl využívá své bohaté lobbistické rozpočty k intenzivní kampani za deregulaci digitální politiky EU. Zdá se, že tato lobbistická kampaň má svůj účinek. Nedávno například několik politických činitelů vyzvalo k pozastavení prací na Aktu o umělé inteligenci. Zároveň dochází ke koordinovaným pokusům oslabit práva občanů na ochranu údajů podle GDPR. Zákon o digitálních trzích (DMA) a zákon o digitálních službách (DSA) jsou rovněž pod neustálým útokem velkých technologických společností. V některých případech se tak děje dokonce s podporou Trumpovy administrativy.
V sázce je tak desetiletí pokroku v oblasti digitálních práv. Pro velké technologické společnosti, jako jsou Google, Meta, Amazon a spol., je to politická příležitost, o kterou usilují už léta.
Celý text si můžete přečíst zde v němčině.
Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.
