Čína chce financovat dva dopravní koridory na ruském Dálném východě

Přečetli jsme: Sousední Čína chce zafinancovat výstavbu dvou dopravních koridorů na ruském Dálném východě. Fakticky by obsloužily dopravu mezi severem a jihem Číny a jihovýchodem Asie prostřednictvím ruských přístavů. 

Čínská Banka rozvoje nabídla financování výstavby dvou transportních koridorů na ruském Dálném východě. Tato transportní infrastruktura by měla zrychlit a zefektivnit exporty.

Státní banka navrhuje zafinancovat stavbu koridoru Promorje-1 a Primorje-2, které by dopravně spojily čínské provincie na severozápadě země a přístavy na ruském Dálném východě. Návrh padl na jednáních mezi čínskými drahami a vicegubernátorem Primorského kraje na konci října.

Tato dopravní cesta už nyní podporuje rostoucí objemy nákladů, ale potřebuje zlepšení v souvislosti s nárůstem exportů.

Podle slov představitele čínské Banky rozvoje by byly finanční zdroje umístěny v Rusku prostřednictvím zdejších státních bank s tím, že jeho banka se zajímá dlouhodoběji o rozvoj infrastruktury na ruském Dálném východě.

Oba dopravní koridory jsou součástí čínské iniciativy Jeden pás, jedna stezka a konkrétně má propojit dopravně přístavy Nachodka a Vladivostok se severními provinciemi Číny. Z těchto přístavů by náklady měly směřovat prostřednictvím moře na jih Číny, do Jižní Koreje a Japonska. V druhém případě jde o spojení dopravní obsluhy mezi provincii Ťi-lin a přístavy Sljavjanka, Zarino a Posjet. Oba koridory by umožnily dopravu soji, kukuřice, rýže, ale také nerostných zdrojů jako jsou uhlí nebo rudy.

Je to strategická investice

Odhady hovoří o tom, že by oba koridory ušetřily čínským dopravcům až 700 milionů dolarů ročně.

Čínská firma Communications Construction Co. v říjnu vyjádřila svůj zájem na výstavbě koridoru a připravuje konkrétní technické projekty a návrhy možností financování.

Expert z ruské Dálněvýchodní federální univerzity řekl, že pro Čínu je investice strategickou záležitostí. Využití ruských přístavů, které mají větší kapacitu než ty čínské, je pro čínskou stranu výhodnější.

Ruská strana oficiálně tvrdí, že za prvních 9 měsíců roku 2017 se tranzit na už existující železnici mezi severozápadem Číny a Ruskem pětkrát zvýšil. Vláda věří, že v roce 2030 bude obrat koridoru Primorje-1 7 milionů tun nákladů a 5 milionů tun obilí. Na koridoru Primorje-2 se počítá s obratem 15 milionů tun v nákladech a 23 milionů tun obilí.

Články zveřejněné v sekci Přečetli jsme nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.