V Německu rostou obavy z americké obchodní politiky. Mluví se o frontálním útoku na jeho ekonomiku a možnosti rozšíření obchodní války D. Trumpa i na něj.
Článek z německé Tagesschau přinášíme jednak, abychom upozornili na rostoucí obavy Německa a především německého průmyslu z americké politiky, jednak i jako varování pro ČR, která je s Německem velice úzce spjata a do značné míry slouží jako vedlejší kapacita německého průmyslu.
Začalo to ocelí, nyní má americký prezident v hledáčku německé automobilky, píše Tagesschau, navíc hrozí sankce i Airbusu. Rozšíří se obchodní válka USA na Německo?
Soukromě vzato má Trump a jeho rodina evropská a německá auta rád. Údajně má několik Mercedesů, jeho dcera Tiffany Audi a jeho žena Melania Rolls-Royce.
Jenže veřejně se Trump o německých autech moc hezky nevyjadřuje. Prohlašuje, že Německo dusí jeho zemi svými Mercedesy a BMW, proto je prý pro americké výrobce tak těžké prodávat americká auta v Evropě. Je tu údajně nerovné zacházení, americké auto se zdaní při dovozu do EU 10 %, kdežto evropské směřující do USA jen 3 % cla.
Trump to chce změnit. Krátce poté, co se dostal do úřadu, chtěl zavést zvláštní daň ve výši 35 % na dovážená auta. Rychle to ale zavrhnul a nyní má jiný plán: pověřil ministerstvo obchodu šetřením, zda dovozy aut do USA neohrožují bezpečnost USA. Pokud ano, pak by evropská a německá auta mohla čelit clu ve výši 25 % – stejnou argumentaci Trump použil i u dovozních cel na ocel a hliník.
To by byla pro německý automobilový průmysl tvrdá rána. Německý Ifo-Institut hovoří o nákladech asi pět miliard euro, které by německé HDP srazily o 0,16 %. Nikdo by přitom neměl vyšší ztráty než Německo.
Německé firmy, které vyrábějí v USA, by měly vyšší náklady, ale zase by mohly nasadit vyšší ceny, je ovšem otázka, zda by i pak Američané kupovali tolik zahraničních aut, jako dnes. Podle statistik zatím vyrábějí evropské automobilky asi 30 % vozů prodaných v USA právě v USA, zbytek je dovoz.
Nejvíce postiženou by byla firma Audi, protože na rozdíl od ostatních německých značek žádnou výrobní továrnu v USA nemá.
Německé automobilky považují takové pranýřování za nespravedlivé. Uvádějí, že podporují americký průmysl tím, že zaměstnávají v USA 36 500 lidí. A asi 60 % aut, která se vyprodukují v USA, se exportuje, což je ku prospěchu USA.
Než budou zavedena cla na německá auta, bude to ještě několik měsíců trvat. Americká administrativa musí totiž dokázat, že dovoz zahraničních aut ohrožuje národní bezpečnost, resp. schopnost amerického automobilového průmyslu rozvíjet nové technologie, jako jsou elektro auta apod.
Průzkum u cel na ocel a hliník trval deset měsíců. U cel na auta by to mohlo trvat ještě déle, píše Tagesschau.
Ale to, co hrozí Německu ve středním časovém horizontu, může být v nejbližší době realitou pro oceláře jako je ThyssenKrupp, 1. června totiž vyprší výjimka pro dovozní cla na ocel a hliník. A není moc pravděpodobné, že by USA přijaly kompromisní návrh EU. Evropané Američanům slíbili usnadnění obchodu, pokud poskytnou EU trvalou výjimku právě na ocel a hliník.
Ekonomické dopady by nebyly velké, protože hliník a ocel tvoří jen asi 0,9 % obchodu mezi EU a USA.
Jenže podle odhadu expertů je ocel a hliník pouhou předehrou trumpovského protekcionismu. Je možné, že americký prezident plánuje generální útok na Německo, obává se německá Tagesschau.
Trump totiž už velmi dlouho kritizuje vysoký deficit obchodní bilance s EU, především s Německem. Pokud to myslí s ocelí a hliníkem vážně, pak se může rychle dostat do nebezpečné obchodní spirály. Pokud by EU, jak bylo plánováno, reagovala odvetou, tedy cly na motorky, whisky nebo džíny, pak by Trump nejspíš učinil další opatření.
Do takového vývoje zapadá i vyhrožování sankcemi firmě Airbus. USA po dlouholetém sporu ohledně údajných nelegálních subvencí pro Airbus hrozí odvetnými cly.
Články zveřejněné v sekci Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.