Automobilky přejdou od globální produkce k lokální. Nutí je k tomu hrozba cel

Velcí výrobci budou na nová cla reagovat přesunutím výroby. Výsledkem této politiky bude výroba tam, kde se vozidla prodávají.

Britské noviny Financial Times (vydání 03/07/2018) uvádějí, že velké automobilky, které mají závody po celém světě, spíše odolají obchodní válce.

Globalizace šlape na brzdu, automobilky musejí reagovat. Hrozba cel je nutí výrobu více lokalizovat. Oliver Blume, který vede Porsche a je zároveň vedoucím výroby Volkswagen Group, říká – kdekoliv bude smysluplné lokalizovat, pak to uděláme a bez váhání.

Jeho poznámky zapadají do posledního vývoje, kde EU hrozí odvetou až proti 300 mld. amerických výrobků. A General Motors také uvedl, že může změnit výrobu, vše kvůli clům.

Když se zavedou cla, produkce se začne hýbat. Když budou pokračovat nacionalistické trendy, pak výsledkem nutně bude výroba tam, kde prodáváte, protože jedině tak se clům vyhnete.

Skupina VW má po celém světě 122 továren, a má tím pádem, říká Blume, maximální flexibilitu a schopnost se adaptovat na změny a nové požadavky.

Harley-Davidson se stal první skupinou, která přesune svou výrobu do závodů v Brazílii, Indii či Thajsku. A firma se tím dostala do velkého sporu s Trumpem, který toto chování označil za „neakceptovatelné“.

Harley, jak už naznačují slova pana Bluma, těžko bude poslední, kdo to udělá.  Národní výroba aut značně závisí na exportu ke svému přežití – britská produkce uvádí, že mezinárodní prodej je 80 % produkce, 82 % u Mexika a 78 % u Německa.

Polovina aut, která jsou prodána v USA, je vyrobena někde jinde. Největší dovozci aut do USA jsou  Mexiko, Japonsko a Evropa. Jedno z pěti aut vyrobených v USA jde do zahraničí.

Jen málo odvětví mělo takový prospěch z globalizace jako automobilový průmysl. Spočívá na dodávkách dílů a na tom, že auta jdou přes hranice.

Ale tento propojený svět může být rychle zničen. Ukazuje to nejen krok firmy Harley-Davidson, ale také obavy GM, BMW či Hyundai a koneckonců i varování EU směřující k odvetě proti USA.

Brusel už vypracoval detaily, pokud by USA uvalily cla ve výši 25 % na dovážená auta. Pak by EU mohla uvalit protiopatření až na 249 mld. dolarů obchodu, což je 19 % amerického exportu do EU.

Pokud by k něčemu takovému došlo, pak se jen urychlí nástup lokalizace produkce.

Asi dvě třetiny Toyot, prodané v každém regionu, jsou vyrobené tamtéž, ať už je to Severní Amerika, Evropa či Japonsko. Do určité míry už regionální výroba probíhá. Toyota je dobrý příklad.

VW vyrábí 50 % aut na trzích, kde se také prodávají, Golf se prodává hned ve čtyřech různých továrnách.

Blume říká, že cla jsou jedním z faktorů, který rozhoduje o produkčním místě. Dodává, že různí zákazníci mají lokální požadavky, dalším faktorem jsou i menší dopravní náklady. Ředitel BMW zase uvedl, že je nejlepší mít produkční závody co nejblíže zákazníkovi. BMW má proto po světě třicet závodů, ne vše jen z politických důvodů. BMW očekává také lokalizaci v Číně.

Je možné očekávat také změny ve výrobním systému, kdy v jedné továrně mohou být vyráběna radikálně odlišná auta, i to by snížilo náklady na přesun produkce mezi kontinenty. Například vozy ze stáje Volkswagen – Audi Q7, Porsche Cayenne a VW Tourage mají stejné základy, takže se mohou vyrábět na stejné lince.

Ale ne každý výrobce aut je tak flexibilní. Velké firmy, jako je právě Toyota či VW mají kapacitu na to, aby přesunuly svou produkce podle potřeb, a jsou schopné unést náklady s tím spojené.

Ale střední hráči jako BMW nebo Daimler, kteří dělají asi dva miliony aut ročně, už nemají tolik možností, jak přesunout výrobu blíže k zákazníkovi. A ještě menší firmy, jako je Volvo nebo Jaguar či Land Rover, které vyrábějí méně než jeden milion aut, ty budou postiženy velmi silně.

Flexibilita je ale pro tento sektor typická, a nejspíš ještě zrychlí s nástupem elektrických aut. Pro ty, kteří se mohou přesunout, je otázkou, zda obchodní hrozby zmizí spolu s Trumpem, ale nebo zda se stanou novým normálem ve světě, který už nebude tak docela bez hranic.

Nová továrna je věc dlouhodobé úvahy. Takže je důležité, jak dlouho budou obchodní války trvat.

Články zveřejněné v sekci Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Ilustrační obrázek: Autor – Brian Snelson – originally posted to Flickr as Final assembly, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5817924

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.