Optimistické výhledy čekají s koncem pandemie na aerolinky. Letecké společnosti se rozvíjejí a noví provozovatelé se snaží proniknout na trh.
Pandemie Covid nepřála cestování a leteckou dopravu omezila na minimum. Počet cestujících na celém světě klesl v roce 2019 o 60 % ze 4,5 miliardy na 1,8 miliardy. V roce 2020 ukončilo činnost 55 leteckých společností, o rok později jich bylo 35. Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA), obchodní organizace zastupující odvětví letectví, označila rok 2020 za „nejhorší rok v historii“. Během pandemických let ovšem letecké společnosti nejen zanikaly, ale kupodivu i vznikaly. Právě v roce 2020 bylo totiž spuštěno 32 nových leteckých společností a v roce 2021 pak 57. Oborníci za tím vidí především nízké ceny letadel a více zaměstnanců k dispozici.
Aerolinky chytají nový dech i v letošním roce, kdy se po celém světě rozjely desítky nových dopravních společností. V USA létají Avelo a Breeze, k nimž se koncem tohoto roku mají připojit aljašské aerolinky Northern Pacific. Na Islandu působí Play a Niceair a na obloze se brzy objeví australský nováček Bonza a indická Akasa. Jednou z nových leteckých společností jsou norští Norse Atlantic Airways, jejichž cílem je konkurovat zavedeným hráčům, jako jsou British Airways a Air France. Majitel Norse není v oblasti dopravy žádný nováček, je dlouhodobým provozovatelem lodního transportu. Proniknout do letectví se nikdy dříve neodvážil, což zdůvodňuje silnou konkurencí, nedostatkem pracovních sil, drahými letadly a problematickým získáváním vzletových slotů. Současné zlepšení situace vidí jako životní příležitost. Norse začne létat od 14. června mezi Evropou a Severní Amerikou. Společnost vidí svou budoucnost optimisticky i vzhledem k tomu, že zvládla pořídit nová letadla za nízké ceny a byla schopna si zajistit cenné letištní sloty, včetně londýnského Gatwicku a newyorského JFK. Na 50 volných pozic pilotů se jim přihlásil převis 3000 zájemců.
Letos v březnu uvádějí statistiky o 76% leteckých pasažérů více než loni ve stejném měsíci. Lidé jsou po cestování a létání hladoví a jsou ochotni si připlatit. Připlatit si budou zřejmě muset značně, protože ceny paliv vzrostly na dvojnásobek a podle ředitele IATA je výsledkem to, že „vyšší ceny letenek jsou nevyhnutelné“. Situaci též poměrně zkomplikovala i válka na Ukrajině, kdy se kvůli zákazu přeletů trasy některých linek významně prodloužily. Jako řešení vyšších nákladů za paliva vidí někteří majitelé aerolinií možnost obměnit strojový park ve prospěch letadel s nižší spotřebou paliv.