Francouzský vůdce upřednostnil obchod před politikou během cesty do Pekingu, která zajistila nové velké zakázky pro Airbus a další národní firmy.
Nedávná státní návštěva francouzského prezidenta Emmanuela Macrona v Číně byla ostře kritizována za to, že se nepodařilo dosáhnout pokroku v otázce míru na Ukrajině, ale možná, že to nebylo skutečným vrcholem Macronovy agendy v Pekingu, napsaly noviny Asia Times.
Tato vysoce prestižní cesta však přinesla dohody o rozšíření podnikání Airbusu a dalších francouzských společností (např. Électricité de France, Alstom nebo L’Oréal) v Číně – což je významný pokrok pro francouzskou ekonomiku a její nezávislou diplomacii a pozoruhodný neúspěch pro Boeing a snahy USA omezit Čínu.
Generální ředitel společnosti Airbus Guillaume Faury, jeden z asi 60 francouzských manažerů, kteří se připojili k Macronovu doprovodu, podepsal dohodu s Tianjin Free Trade Zone Investment Company a Aviation Industry Corporation of China o zřízení druhé montážní linky A320 v továrně Airbusu v Tchien-ťinu.
Kromě toho společnost Airbus podepsala memorandum o porozumění s Čínskou národní skupinou pro letecká paliva (CNAF) s cílem posílit spolupráci v oblasti standardizace, výroby a používání udržitelných leteckých paliv.
Společnost Airbus očekává, že letecká doprava v Číně poroste v příštích dvou desetiletích průměrným ročním tempem 5,3 %, což předčí světový průměr 3,6 %.
Na konci března 2023 bylo v Číně v provozu více než 2 100 letadel Airbus, což představuje více než 50 % celkové flotily této země.
Airbus by si rád tuto dominantní pozici udržel a americká vláda dělá vše pro to, aby mu v tom pomohla svými ekonomickými sankcemi a vyvoláváním strachu o národní bezpečnost. Společnost Boeing, která vkládala (a možná stále vkládá) do čínského trhu velké naděje, je ve snaze konkurovat Airbusu v koncích.
Celý článek najdete zde v angličtině.
Ilustrační foto: Dati Bendo, Attribution, via Wikimedia Commons
Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.