Čínský letoun C919 se blíží k přistání v EU, protože regulační orgány se k němu vyjádřily pozitivně.
Čínské úřady pro civilní letectví jsou optimističtější, pokud jde o získání certifikace EU pro letadlo C919 v roce 2025, a to poté, co minulý měsíc v Šanghaji proběhla kontrola tohotodopravního letadla přímo na místě, kterou provedly regulační orgány Evropské unie, oznámily noviny South China Morning Post.
Červencová inspekce byla součástí prokazování shody, třetí a nejdůležitější fáze čtyřkolové certifikační procedury EASA(European Union Aviation Safety Agency). Během prokazování shody musí výrobce letadel prokázat, že jeho výrobek splňuje regulační požadavky na konstrukci, motory, řídicí systémy, elektrické systémy a letové výkony.
„Tento krok provádějí analytici EASA během pozemních zkoušek, včetně zkoušek na simulátorech, a také během letu… Jedná se o nejdelší fázi procesu typové certifikace,“ uvádí se na internetových stránkách regulačního orgánu EU.
Konkurent pro Airbus a Boeing
Schválení EASA je považováno za zásadní pro zahraniční expanzi letounu C919, který má konkurovat Airbusu řady A320 a Boeingu řady B737. Společnost Comac poprvé požádala o certifikaci EASA v roce 2019. Tento proces se urychlil po prvním komerčním letu letadla v květnu 2023 a úspěšném roce vnitrostátního provozu.
Úsilí společnosti Comac o získání schválení EASA pro své významné letadlo je pouze jednou z částí jejího plánu na rozšíření celosvětového dosahu letadla, přičemž jihovýchodní Asie a Blízký východ jsou již v jejím hledáčku.