Uber čelí v Kalifornii žalobě za krádeže mezd

Uber a také další společnost tzv. platformové či gig ekonomiky čelí v Kalifornii žalobě za vědomě špatné klasifikace svých řidičů v kategorii dodavatel a ne zaměstnanec.

Stát Kalifornie žaluje platformy Uber a Lyft za údajné krádeže mezd. Podle obžaloby obě společnosti schválně špatně klasifikovaly řidiče jako nezávislé dodavatele, a nikoliv jako zaměstnance. Řidiči tak neměli základní pracovní ochranu a také odpovídající mzdy. Obě společnosti to odmítají.

Iniciátorem soudního procesu v Kalifornii je zdejší komisařka pro otázky práce Lilia García-Brownerová. Cílem procesu je zastavit praxi, při které obě společnosti pro osobní přepravu lidí, Uber a Lyft, špatně klasifikují svoje řidiče. Proces má souvislost s paragrafem kalifornského pracovního práva a se širším sporem o to, jak se mají klasifikovat pracovníci najatí platformami v tzv. gig ekonomice.

Zákon od 1. ledna letošního roku zpřísnil pravidla pro klasifikování pracovníků jako nezávisle najatých dodavatelů, a nikoliv zaměstnanců. Právě společnost Uber a Lyft se vehementně proti novému znění zákona stavěly. Mluvčí firmy Uber sdělil, že většina řidičů v Kalifornii chce pracovat nezávisle a kritizoval úřady, že se snaží uzavřít celé jedno odvětví ekonomiky, namísto toho, aby se zaměřily na vytvoření pracovních míst pro 3 miliony kalifornských nezaměstnaných.

Uber a Lyft často argumentují tím, že pro řidiče je práce v roli nezávislého dodavatele výhra a poskytuje jim požadovanou pracovní flexibilitu. Na druhou stranu ale praxe ukazuje něco jiného – od února letošního roku podalo více než 2000 taxíkářů stížnosti, ve kterých požadují, aby jim obě firmy doplatily mzdy v hodnotě 630 milionů dolarů. Společnost Lyft promptně obvinila státní úřady Kalifornie z toho, že současný soudní spor je jen „záplatou“ na žádosti, které úřady nejsou schopny nikdy vyřídit.

Celý spor se tedy točí kolem otázky, zda jsou lidé, kteří pracují pro Uber a Lyft, bez ohledu na to, co obě společnosti tvrdí, podle kalifornských zákonů zaměstnanci. 9. června už v tomto smyslu rozhodla kalifornská Komise pro veřejné služby, která společnosti jako Uber a Lyft reguluje. To by pak znamenalo, že Uber a Lyft neplatí řidičům minimální mzdu, přesčasy a kompenzace za dobu odpočinku, náklady a další škody. Oběma firmám hrozí v případě, že dá soud za pravdu žalobě, ještě pokuta 10 tisíc dolarů za každého řidiče, kterého zařadily do špatné klasifikace.

Předseda odborů dopravců John Samuelson se k případu vyjádřil v tiskovém prohlášení. Podle něj firmy Uber a Lyft „kradly mzdy a využívaly každé obezličky v zákonech k tomu, aby se vyhnuly placení toho, co si řidiči zaslouží“.  Podle Samuelsona je tento soudní spor „zásadní pro to, aby tyto společnosti nesly odpovědnost a chránily práva řidičů.“

  • Informace jsme se pro vás dočetli v novinách Los Angeles Times ze 6. srpna 2020. Článek najdete na straně A8.

Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Ilustrační foto: Autor – Ilya Plekhanov – CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=90148238

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.