Na trhu je nedostatek čipů. Pandemická nerovnováha ohrožuje výrobu chytrých telefonů

Společnosti napříč průmyslovými odvětvími po celém světě upozorňují na přetrvávající problémy se získáváním čipů.

Nedostatek polovodičů, který zachvátil svět, by mohl přetrvat až do roku 2022 a zasáhnout výrobu chytrých telefonů, což je předzvěstí nedostatečných dodávek pro řadu spotřebičů a průmyslových zařízení.

Pokud jde o automobilový průmysl, zde by nouze o čipy měla být v nejbližších týdnech vyřešena. Čína totiž převezme část poptávky po výrobě, kterou Tchaj-wan nemohl uspokojit, ale problém pro ostatní elektroniku přetrvává.

Společnost SML, jeden z největších světových dodavatelů v oblasti výroby polovodičů, zvýšila svůj výhled tržeb díky vysokým objednávkám, protože giganti v oblasti čipů, jako jsou TSMC a Intel, se předhánějí ve zvyšování výroby.

Očekává se, že vyšší poptávka po čipech, podpořená jednorázovými nákupy pro potřeby práce z domova a trvalou poptávkou po chytrých telefonech a další elektronice, podpoří investice a růst v tomto odvětví.

Hlad po čipech a pandemická nerovnováha

Mikročipy zabudované do automobilů řídí klimatizační systémy, monitorují tlak v pneumatikách, posouvají sedadla v interiéru nebo zajišťují aktivaci airbagu v případě nehody. Není proto divu, že se staly nepostradatelnou součástí moderních automobilů a automobilový průmysl je po nich stále hladovější. S rostoucí digitalizací se poptávka po polovodičích ze strany automobilového průmyslu neustále zvyšuje.

Od loňského jara, kdy pandemie udeřila, dochází k velké nerovnováze zásob v celém dodavatelském řetězci. Byl to sled událostí, který začal pandemií, jež donutila lidi pracovat z domova a to vedlo k náhlému nárůstu poptávky po spotřební elektronice. To přirozeně způsobilo, že výrobci čipů upravili své dodávky a zaměřili se spíše na tyto trhy než na automobilový trh.

Ve třetím čtvrtletí roku 2020 si lidé kvůli lockdownům a potřebě sociálního odstupu začali kupovat osobní vozidla. Ve čtvrtém čtvrtletí se tempo oživení prodeje automobilů a tovární výroby pohybovalo po rychlejší trajektorii, než se předpokládalo ve všech regionech. Výrobci automobilů, kteří v roce 2020 rušili objednávky čipů v důsledku poklesu prodeje vozidel, se tentokrát ocitli na konci fronty. Zde se poprvé začal projevovat nedostatek čipů, neboť oživení výroby automobilů a zvýšená poptávka po čipech v různých odvětvích vyvolaly jejich nedostatek.

Pro rok 2021 již továrny na výrobu čipů fakticky pracují na plnou kapacitu a výrobci používající křemíkové wafery starší generace jsou plně vytíženi až do konce roku. V příštích několika měsících se očekávaná stabilizace u výrobců automobilů pravděpodobně zaměří spíše na uspokojení současné poptávky než na uvádění nových výrobků na trh. Naopak výrobci čipů se připravují na vysoké výdaje a technologický závod.

Graf: Údaje společnosti IHS Markit ukazují, že celosvětový prodej polovodičových výrobků pro automobilový průmysl vzrostl z 25,4 miliardy dolarů v roce 2012 na přibližně 41 miliard dolarů v roce 2019 (na rok 2020 projekce 33,3 mld.). Celková změna za období 2012 až 2019 je +62,2 %. Zdroj: Statista.

 

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.