Vstup čínské společnosti Cosco do hamburského přístavního terminálu vyvolává kontroverze

Podle zpráv z médií se v německé vládě rýsuje kompromis ve sporu o možnou účast čínské státní lodní společnosti Cosco na kontejnerovém terminálu v Hamburku.

Jak uvedla německá Tagesschau, zúčastněná spolková ministerstva se dohodla, že Cosco může převzít pouze 24,9 procenta provozní společnosti terminálu Tollerort (HHLA – Hamburger Hafen und Logistik AG), namísto původně plánovaných 35 %. Jako menšinový akcionář by pak skupina formálně nemohla uplatňovat žádný podstatný vliv na vedení společnosti. Takto by zřejmě chtěl plánovanou účast umožnit úřad kancléře, který vstup společnosti Cosco nedávno podpořil navzdory odporu všech odborných ministerstev.

Kritické hlasy

Podle Antona Hofreitera, předsedy Výboru pro evropské záležitosti Spolkového sněmu, „musí vláda vstup společnosti Cosco odmítnout. Ani snížení podílu společnosti Cosco v provozní společnosti na 24,9 procenta neznamená, že by transakce byla lepší.“

Plán dohody o přístavu není po chuti také političce Marie-Agnes Strack-Zimmermannové (FDP), která „kompromis s nižší čínskou účastí“ pokládá za „další závažnou chybu v době velké nejistoty“.

„Když před vstupem varuje tak velký počet ministerstev, měli bychom to brát velmi vážně. Po zkušenostech s Ruskem musíme dokázat, že jsme schopni se učit,“ míní Johannes Vogel (rovněž z FDP) a zůstává „velmi kritický k jakémukoli vlivu čínského režimu na kritickou infrastrukturu“.

Cosco a evropské přístavy

Cosco (China Ocean Shipping Group Company) je jednou z největších mezinárodně působících přepravních společností na světě.

Z hlediska objemu nákladu je nyní společnost Cosco celosvětovou čtyřkou. Skupina je také druhým největším provozovatelem přístavních terminálů s více než 360 kotvišti v 37 přístavech v Asii, na Středním východě, v Evropě a Jižní Americe.

V Evropě má skupina většinový podíl v přístavu Pireus v Řecku a většinové podíly v terminálech v Zeebrugge v Belgii a ve Valencii ve Španělsku. Společnost Cosco má menšinové podíly v přístavu Vado Ligure v Itálii, Bilbao ve Španělsku, Rotterdam v Nizozemsku a Antverpy v Belgii. Skupina je tak důležitým nástrojem čínské iniciativy Námořní hedvábná stezka, s níž se vláda chce stát velmocí v celosvětové nákladní dopravě.

Společnost Cosco je ve vlastnictví státu a proto sleduje především zájmy čínské vlády, upozornily noviny Augsburger Allgemeine.

Psali jsme:

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.