Evropská komise bude chtít od digitálních platforem zastavení zpeněžování dezinformačního obsahu online. Méně viditelný obsah bude přitahovat méně reklamy.
Evropská komise chce „de-monetizovat“ dezinformační obsah online. Podle eurokomisařky Věry Jourové by dezinformace neměly mít prominentní místo online. V případě, že dezinformační obsah bude méně viditelný, nebude také přitahovat peníze z reklamy.
Jourová dále zdůraznila, že rozhodnutí o ukončené zpeněžení online by měla být transparentní. „Všechno, co od platforem chceme musí být učiněno tak, abychom to mohli sledovat,“ řekla česká eurokomisařka.
V svém vystoupení v Evropském parlamentu Jourová zopakovala cíle, které obsahuje evropský Akční plán demokracie, který byl prezentován v minulém roce. Akční plán zdůraznil potřebu boje s fake news a s vnějším vměšováním do voleb a jejich manipulacemi. Nově navržený Zákon o digitálních službách má nyní zahrnovat i některé cíle Akčního plánu.
Komise na jaře vydá pokyny, v nichž stanoví, jak musí platformy posílit svá opatření na základě posouzení aktualizovaného kodexu postupů proti dezinformacím. Ten bude zřejmě obsahovat konkrétnější měřítka pro platformy při odstraňování škodlivých dezinformací on-line.
Jourová znovu zopakovala obavu Komise z nedávných kroků Facebooku a Twitteru, které odstranily účty bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa. Rozhodnutí takového významu by neměla být pouze v rukou sociálních sítí, zdůraznila.
Odpovědnost platformy by v tomto ohledu mohla být v budoucnu vyjasněna v rámci Zákona o digitálních službách, uvádí Komise.