Trumpova kritika evropských cel na dovoz aut se mýlí. Americká auta se v Evropě a neprodávají hlavně kvůli odlišnému vkusu na kontinentě. Lidé v Evropě preferují menší, ekologičtější a hlavně spotřebou ekonomičtější vozidla.
Prezident Trump má pravdu: Německo nedováží příliš mnoho v Americe vyrobených aut. Jenže důvodem je něco jiného, než si Trump myslí. Nejde o relativně vysoká dovozní cla na automobily do Evropy, ale o to, že evropský kontinent dává přednost malým, pro životní prostředí méně škodlivým vozidlům s nižší spotřebou benzínu, napsaly německé noviny Handelsblatt. (Poznámka redakce: Článek jsme publikovali v rámci sledování trendů už 2. května 2018, uveřejňujeme nyní vzhledem k aktuálnosti tématu).
Stefan Bratzel z Univerzity v Bregisch Gladbachu vysvětluje: „Evropa je vysoce konkurenční a velmi zvláštní trh, neboť zákazníci zde mají specifické požadavky.“ Zvláště v Německu je podíl prodaných domácích a evropských aut vysoký, americké značky mají jenom 0,5 % trhu.
Americká dovozní cla na evropská auta jako BMW, Mercedes Benz a Volkswagen činí jen 2,5 %, zatímco do Evropy se americká auta dovážejí s 10 % clem. Rozdíl není jen v ceně, ale především v zásadní odlišnosti vkusu. V Americe se nejvíce prodávají pickupy od firem Ford, Chevrolet a Dodge. V Německu se ani jeden pickup nedostal mezi 50 nejprodávanějších modelů aut.
Spojené státy stále chrání americké výrobce pickupů, dovezená auta tohoto typu, na rozdíl od ostatních s clem 2,5 %, podléhají tarifu 25 % daně.
Například firma Ford, která auta v Německu vyrábí od roku 1925, byla schopná minulý rok prodat v Německu jen 5 741 nových Mustangů.
Firma Chrysler a její značka Jeep nyní vydělává na celosvětovém zájmu o off-road vozidla, ve statistikách se to ale neukazuje, protože Jeep vyrábí tato vozidla v Mexiku. Další typ Jeepu se vyrábí v Itálii, takže v Evropě není v prodeji ani jeden ve Spojených státech vyrobený Chrysler.
General Motors ukončila v roce 2013 evropský prodej Chevroletů, aby uvolnila místo na trhu své další značce Opel, v roce 2017 ji však prodala firmě Peugeot. Nyní je nutné cestovat za nákupem GM aut do Švýcarska, kde jsou k dostání Corvetty a luxusní vozy značky Cadillacs.
Prezident Trump může nutit EU ke snížení cel pro dovozy amerických aut, ale pokud k tomu dojde (například Čína už ustoupila a cla snížila), nebude to určitě znamenat, že se americká auta stanou na evropském trhu novým trhákem.