Brusel chce zkusit celní dohodu s exportéry aut

Snaha vyhnout se obchodní válce se má zformulovat do dohody ještě před setkáním mezi předsedou Evropské komise Jean-Claudem Junckerem a Donaldem Trumpem v Bílém domě.

Brusel zvažuje rozhovory o dohodě o snížení cel mezi největšími exportéry aut, aby zabránil obchodní válce s USA, uvádějí noviny Financial Times (vydání 04/07/2018). Idea se prozkoumává před setkáním Juncker – Trump. Čas ubíhá rychle a EU se obává, že nebude čas přesvědčit USA, aby neuvalovaly cla na auta.

Evropská komise také zvažuje, zda by šlo uzavřít dohodu s dalšími velkými exportéry aut, jako je USA, Jižní Korea a Japonsko. To by mohlo vyřešit Trumpovo stěžování si, že americký sektor nemá férové podmínky. Dohoda by znamenala, že účastníci by snížili cla na dohodnutou úroveň u určitých produktů – tedy jistý plurilaterální typ dohody.

Brusel zatím provádí první oťukávání, takže není jasné, kolik produktů by případně dohodou bylo pokryto.

EU se snaží o snížení bariér pro obchod s automobily již delší dobu, jednak s Obamovou administrativou a jednak nyní v rámci dohody JEFTA s Japonskem.

Při stížnosti na vyšší cla (10 % EU, 2,5 % USA) ale EU podotýká, že Američané mají zase bariéry například u pick-upů. Trump hrozí zavedením 20 % cel na zahraniční auta a komponenty. Ministerstvo obchodu už šetří, zda tento dovoz neohrožuje národní bezpečnost.

EU odmítá jednostranné ústupky vůči Washingtonu a místo toho chce hájit své ekonomické zájmy proti americkému protekcionismu. Brusel už varoval, že se může zaměřit s odvetou až na 300 mld. dolarů amerického zboží, pokud Trump uvalí cla na auta.

Trump v EU vzbuzuje velké obavy, protože blok se dohodl, že nebude ustupovat v otevírání trhu, dokud Trump nezruší opatření proti EU. A zároveň je potřeba dodržet jednotu. Německo by bylo totiž bezesporu nejvíce postiženou zemí Trumpovými cly.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.