Globální firma pokračuje v dosavadní strategii, která říká, že až budou všichni na Facebooku, problémy se vyřeší.
Společnost Facebook se nepoučila, jak ukázal poslední telekomunikační summit v Londýně, konaný mezi 16. až 17. říjnem, napsal článek Sarah Frierové a Thomase Seala pro časopis Bloomberg Businness (vydání 29/10/2018). Představitelé managementu Facebooku opakovali zase optimistická slova o tom, jak společnost propojí svět větší rychlostí internetu a mobilní operátoři zase mluvili o tom, jak s hrdostí budou využívat tyto aplikace. Ani zmínka o problémech, které Facebook Inc. způsobil díky své strategii růstu za každou cenu – nic o genocidě Rohingů, nic o útocích na opozici na Filipínách, nic o dezinformacích v brazilských volbách. Přitom všude hrála roli sociální síť Facebooku. Místo toho se mluvilo o dalším rozšiřování v rámci projektu Acquila, jak článek zmiňuje.
Mark Zuckerberg minulý rok uznal, že mise Facebooku spojit lidi nutně nevedla k lepšímu světu. Novým cílem bylo „svět sblížit“, jak řekl. Není to nicméně cíl sledující obchodní zájmy firmy. Hlavní aplikace firmy má 2 miliardy uživatelů, ale neroste. Akcie firmy poklesly o 20 % potom, co se v červenci ukázalo, že zisky firmy klesly. K tomu udržet investory šťastné, nestačí jen zisky, ale je potřeba i růst – dostat více lidí online.
Vzhledem k tomu Facebook posiloval v poslední době svůj vliv na svoje vedlejší investice – Instagram, WhatsApp a Oculus. Poskytovatelé internetu potřebují Facebook k tomu, aby jeho inženýři umožnili lepší a levnější možnosti připojení na internet pro všechny, kteří dnes jsou mimo něj.
Facebook provozoval roky svoji aplikaci jako minimalistický internet pro rozvíjející se trhy, což ale přineslo svoje důsledky.
V Myanmaru vládní představitelé využili této sítě k šíření propagandy proti muslimským Rohingům a posílili napětí mezi budhistickou populací a jimi. Armáda facebookových trollů filipínského prezidenta Duterteho hrozila kritikům prezidenta násilím. V Brazílii došlo ke zneužití aplikace WhatsApp i Facebooku k tomu, že jeden kandidát na prezidenta volá po vyšetřování druhého kvůli fake news.
Facebook v říjnu pozval novináře do svojí „válečné místnosti“, kde má bojovat proti těm, kdo se snaží narušit volby. Ty brazilské jsou jenom testem pro ty americké v listopadu. Nicméně pořád se jedná jenom o reaktivní kroky ze strany společnosti. Společnost nemá řešení pro obsah ve všech jazycích a často ten nejhorší obsah odstraní jenom potom, co už dojde ke škodě, ne kterou je upozorněna.
Tento trend učinil londýnský summit poněkud nepohodlným. Facebook zde představil partnerství s novými mobilními operátory: v Ugandě, kde vláda zatkla představitele opozice a v Indonédii, kde vláda oznámila, že bude v rámci boje proti fake news konat týdenní brífinky. Na londýnské události se nezdálo, že by se společnost Facebook Inc. nějak poučila z chyb minulosti. Prostě se podle všeho drží starého předpokladu, že se všechno vyřeší, až všichni budou na Facebooku…
Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.
