Evropská komise povolila rozsáhlé subvence na výrobu baterií do elektroaut.
Tagesschau informuje, že Německo a další země EU se chystají finančně podpořit výrobu baterií pro elektromobily. Evropská komise tomuto záměru dala zelenou.
Evropská komise povolila rozsáhlé subvence na výrobu baterií do elektroaut. Hned sedm zemí má v plánu finančně podporovat domácí výrobu baterií. Vedle Německa se jedná o Francii, Belgii, Finsko, Itálii, Polsko a Švédsko. Státy doufají, že subvence přilákají i soukromé investice v rozsahu asi pěti miliard euro.
Komisařka Margrethe Vestagerová k tomu uvedla, že výroba baterií je pro evropskou ekonomiku strategickou záležitostí. Kromě čistšího způsobu mobility jde i o nová pracovní místa a o posílení konkurenceschopnosti.
Rozhodnutí přivítal i německý ministr pro průmysl Peter Altmaier. Uvedl, že jde o velký úspěch pro automobilovou budoucnost Německa. Jde o to, aby se vyráběly udržitelné a nejinovativnější baterie, jejichž výroba zajistí pracovní místa v Evropě. V evropské alianci je zapojeno hned pět německých firem, jde o chemický koncern BASF, automobilky BMW a Opel, německou dceru belgického koncernu Umicore, pak firmu Varta, která vyrábí baterie. Altmaier tlačí na rychlost, chce podporu pro tyto firmy schválit velmi rychle. VW v alianci není a plánuje vlastní produkci baterií.
Vyrábět se mají lithiové baterie, které mají dlouhou životnost a zároveň se rychle nabíjejí. Baterie jsou v případě aut nejdražší součástkou a zároveň jsou nejdůležitější pro atraktivitu vozidla.
Aliance pro výrobu baterií bude mít externí partnery, budou mezi nimi i výzkumné instituce. Jde totiž o produkci v rámci celého řetězce – od těžby a zpracování surovin, přes výrobu chemických látek a koncepci baterií a modulů, až po recyklaci a jiné užití starých baterií.
Pro Evropu je přechod na elektromobilitu riskantní, uvádí Tagesschau. Na elektroautech je obecně menší přidaná hodnota, hrozí ztráty pracovních míst. Navíc stále hrozí závislost na asijských výrobcích.