Čím dál větší kontejnerové lodě v úzkých pasážích zvyšují možnost ucpání tras zásadních pro světový obchod.
Mohutná kontejnerová loď Ever Given je od úterý zaklíněna diagonálně přes Suezský kanál a blokuje v obou směrech jednu z nejdůležitějších vodních cest na světě. Vedoucí Úřadu pro Suezský průplav Usáma Rabie uvedl, že více než 300 plavidel nyní „šlape vodu“ na obou koncích kanálu, který spojuje Středomoří a Rudé moře.
Zůstává nejasné, jak dlouho blokáda potrvá. I po opětovném otevření kanálu, který spojuje továrny v Asii se spotřebiteli v Evropě, čekající kontejnerové lodě pravděpodobně dorazí do zaneprázdněných přístavů, což je donutí čelit dalším zpožděním před vyložením. Majitel zaseklého plavidla očekává dlouhá zpoždění, podle satelitních dat odklonil sesterskou loď Ever Greet na kurz kolem Afriky. Ostatní ji následují.
Globalizace zvětšuje riziko
Wall Street Journal odhaduje hodnotu zboží přepravovaného loděmi, které uvízly v Suezském průplavu na 12 miliard dolarů. Svět sleduje pečlivé pokusy o vyproštění lodě Ever Given. Odborníci poznamenávají, že dnešní blokáda nemusí být poslední. Čím dál větší kontejnerové lodě v úzkých pasážích zvyšují možnost ucpání tras zásadních pro světový obchod.
Odborníci na globalizaci však připouštějí, že těmto situacím se nelze dlouhodobě vyhnout. Jsme na sobě stále více závislí, a proto jsme také vystaveni podobným obtížím – vysvětluje profesor Ian Golding z Oxfordské univerzity. „Nikdo nemohl předvídat, že loď uvízne v kanálu, stejně jako nikdo nepředvídal, odkud pandemie přijde.“ Také nejsme schopni předvídat budoucí kybernetické útoky nebo finanční krize, ale víme, že k nim určitě dojde.
Psali jsme:
- Nová geopolitika? Rusko, Indie a Írán chystají konkurenta Suezskému průplavu
- Globální dálnice Suezský kanál slaví 150 let existence. Roste mu konkurence?
- Suezský průplav dramaticky narušuje ekosystém Středozemního moře