Reuters: Co je za vizí Hedvábné stezky? Levné zdroje, velké dluhy, rostoucí riziko

Reuters. Čínský projekt je obrovský, bezprecedentní šíře a zaměřuje se na stavbu přístavů, silnic a železnic, ale některé země by také mohly mít z toho trochu kocovinu, uvádějí Reuters.

Jsou zde dva hlavní půjčovatelé: China development bank (CDB) a Export-Import Bank of China (EXIM), které již poskytly 200 mld. půjček v Asii, na Blízkém východě a také v Africe.

Přibude ještě dalších 55 mld. dolarů, jak ukazují výsledky summitu v Pekingu.

Jak ovšem rostou projekty, uvádí Reuters, tak také rostou rizika bank, komerčních půjčovatelů i dlužníků, kteří jsou všichni zapleteni v projektech sporné obchodní logiky.

EXIM ovšem řekla, že na každou zemi má stanovený dluhový strop. CDB prý zase kontroluje koncentraci půjček. Uvědomují si tak riziko udržitelnosti dluhu. Ale zatím je zdrojů dost a jsou levné. Půjčky se prozatím vyjednávají na úrovni vlád, úrokové sazby jsou pod úrovní komerčních bank a také jsou prodlouženy doby na splacení.

Jako příklad CDB uvedlo příklad půjček Indonésii, kde nejsou vládní dluhové záruky. Jedná se o financování 75 % z projektu vysokorychlostní železnice v hodnotě 5,29 mld. dolarů. Splácení úvěrů začne až po deseti letech, 60 % je denominováno v dolarech s úrokem 2 %, zbylých 40 % je v yuanech, s úrokem 3,4 %.

CDB, která je největší finanční institucí financující rozvoj uvedla, že jejím cílem „není maximalizace zisku.“

47 ze 102 konglomerátů vlastněných centrální vládou se účastnilo 1 676 projektů Hedvábné stezky, uvádí vládní statistika. China Communications Construction Group zaznamenala kontrakty za 40 mld. dolarů a postavila 10 320 kilometrů silnic, 95 hlubokých přístavů, 10 letišť, 152 mostů a 2 080 železnic v zemích Hedvábné stezky.

Obavy se týkají toho, že bude pokračovat špatná alokace kapitálu čínskými bankami. Je zde problém, že půjček jdou do zemí, které by půjčku od západních bank nedostaly – např. kvůli úvěrovému ratingu.

Čínské státem vlastněné komerční banky jsou tlačeny k tomu, aby vládní iniciativu podpořily. Například Průmyslová a komerční banka Číny se účastnila na 212 projektech a poskytla celkově 67,4 mld. dolarů na úvěrech.

Ale může se objevit kocovina pro dlužníky.  

Například pro Laos, který je jednou z nejchudších zemí Asie, 7 mld. dolarů pro železnici Čína-Laos bylo více než polovina laoského HDP. Pákistán, kde se Čína zavázala k projektům ve výši 56 mld. dolarů, budou splátky a dluhy kolem Hedvábné stezky tvořit v roce 2022 tvořit 5 mld. dolarů.

Představitelé CDB ovšem tvrdí, že půjčky pro těžce zadlužené, chudé země jsou v mezích limitů stanovených MMF, včetně úroků a doby splácení.

Ale někteří dlužníci uvádějí, že není moc velký výběr, neboť Čína na svůj investiční projekt tlačí.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.