Stále častější pokles hladiny Rýna na konci léta a na podzim představuje velký problém pro říční přepravu na této dopravní tepně.
Řeka Rýn, nejdůležitější evropská obchodní tepna, čelí problémům spojeným s poklesem hladiny vody, což odráží širší dopad klimatické krize na rozvinuté průmyslové ekonomiky, uvádí agentura Bloomberg. Nízké hladina je stále častější a nutí k nákladným a složitým řešením, aby se udržely otevřené zásobovací linky, konstatuje agentura dále.
Německé společnosti, jako jsou BASF SE a Covestro AG, v souvislosti s tím proměňují současnou logistiku a vyvíjejí pohotovostní plány, aby se s těmito problémy vyrovnaly. To zahrnuje přechod na vlaky, nákladní automobily, skladování a modernizaci vozového parku o dopravní lodě schopné splavit se na mělké vodě.
Pokles hladiny řek na konci léta a na podzim snižuje kapacitu některých plavidel na polovinu. I malý pokles hladiny má významné důsledky: pokles hladiny o 10 cm znamená snížení přepravní kapacity jednoho plavidla přibližně o 100 tun.
Náklady na generální opravu flotily 8 900 plavidel s mělkým ponorem na Rýně by mohly činit 90 miliard eur, a to bez dalších nákladů na skladování vody a plány vlády na reorganizaci.
Na souši v roce 2021 se vláda německého kancléře Olafa Scholze snažila urychlit práce, včetně systémů včasného varování a projektu bagrování za 180 milionů eur. Tyto plány se však zastavily kvůli sporům a byrokratickým průtahům.
Společnosti působící na Rýně stále častěji přecházejí na železniční dopravu a vyvíjejí nové dopravní lodě, které mohou bezpečněji překonávat nízký stav vody. Situace ukazuje na naléhavou potřebu investic a adaptačních strategií, které by zajistily pokračování provozu v jednom z klíčových evropských hospodářských regionů.
Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.