Cenové záhady

Ekonom Jaroslav Ungerman píše o podivné tvorbě cen v Česku, která znovu ukazuje na to, že na našem trhu si velké ryby můžou dovolit cokoliv.

Dnes se hodně píše o cenovém vývoji a pozornost se upírá především na to, zda a kdy již se cenový růst dostane ke slíbené úrovni 2 % meziročního růstu cen a bude nám všem dobře.

Přitom na našem trhu jsou i některé další – možná i více zajímavé jevy, které zůstávají opomenuty. Možná proto, že to rozhodně není populární.

Jak známo, vývoj na českém trhu se považuje (pokud jde o vývoj spotřebitelských cen) za standardní, kde ceny vznikají ve volné soutěži tržních subjektů a ty si navzájem konkurují a snaží se nalézt takové ceny, kdy by došlo k optimální relací mezi jejich náklady a výnosy a kdy by zisk pro všechny zúčastněné byl optimální.

Tak nějak o tom možná píší ty učené knihy o ekonomii a já bych zdůraznil, o teoretické ekonomii. Možná bychom si měli položit otázku, zda tomuto předpokladu o volné tvorbě cen odpovídá i praxe, se kterou se můžeme setkat na našem trhu.

Uvedl bych jeden příklad, který mě zaujal. Takových případů je více, ale tento mi připadá takový nejvíce ilustrativní.

Konkrétně jde o cenu lahvového piva. Cena jedné lahve našeho prémiového piva našeho největšího pivovaru měla v letošním létě tento vývoj v některých obchodních řetězcích.

Jsou to ceny podle akčních letáků těchto řetězců. Tak např. Lidl od 24.7 do 30.7 zlevnil láhev tohoto piva na 23,90 Kč, následoval Globus ve dnech 26. – 1.8. láhev opět za 23,90 Kč. Pak nastoupil Albert ve dnech 9.8. – 16.8. láhev za 23,90 Kč, po něm Kaufland ve dnech 16.8. – 23.8. láhev za 23,90 Kč, pak znovu Albert ve dnech 6.9. – 12.9. láhev opět za 23,90 Kč a opět Kaufland od 20.9.do 26.9. láhev za 23,90 Kč, a znovu Lidl od 25.9. do 1.10. láhev za 23,90 Kč a také Billa ve dnech 4.10 – 10. 10. láhev za 23,90 Kč. Nesledoval jsem všechny řetězce. Myslím, že toto úplně stačí.

Tyto ceny jsou ceny za pivo, které je v akci a jeho základní cena před akcí je 29,90 Kč ve všech řetězcích bez výjimky.

A pak člověka napadá jen několik otázek. Není to zvláštní, že v podmínkách tohoto tzv. volného trhu a volné tvorby cen, se nikdo nepokusil zlevnit více než jeho konkurent? Je to vůbec konkurent? Přece chce prodat a jistě chce prodat co nejvíce. A k tomu ještě další otázka – zda si to větší zlevnění může daný řetězec dovolit? Zda tam není nepsané omezení (tichá dohoda), že bude respektovat tuto cenu a dostane tomu odpovídající zbožové krytí svých zvýšených prodejů?

Jiná otázka: proč tato snížená cena „putuje“ po všech hlavních obchodních řetězcích s pravidelností, s jakou se každý měsíc na obloze objeví Měsíc v úplňku. Jen někde skončí toto slevové období, už se tato sleva přesune jinam. Že by to byla náhoda? S jistou dávkou ironie předpokládám, že to je určitě náhoda, nic jiného to přece ani být nemůže.

Je to opravdu vše jen náhoda, nebo v pozadí někdo tuto cenovou politiku řídí? Ono nejde jen o ceny. Je přece jasné, že pokud někde dojde k takové slevové akci, pak je tam zvýšená poptávka (proto se to přece dělá) a je nutno ji operativně pokrýt. Tedy zajistit potřebné množství zboží. To je opět náhoda?

Těch náhod je příliš mnoho, a tak máme dvě možnosti – věřit či nevěřit na náhodu.

Pokud věříme na náhodu, pak pravděpodobnost toho, že by se těchto několik řetězců na volném trhu shodlo na stejné ceně a pravidelně se střídaly v poskytování takové slevy, je hodně blízká nule.

Pokud na náhodu nevěříme, pak asi nutně dojdeme k závěru, že tento cenový vývoj je z povzdáli řízen a regulován. Není přece náhoda, že slevová cena je všude stejná a stejně tak i cena beze slevy je všude stejná.

Lze z toho usuzovat, že toto vše není náhoda, že je v tom záměr manipulace s cenami, dokonce může jít o možnou dohodu o cenách. Odtud je jen krůček k tomu hovořit o cenovém kartelu, jakkoli je mimořádně složité, ne-li téměř nemožné, něco takového dokázat.

Chápu, že to není snadné. Politická síla uvedených firem je v našich podmínkách příliš silná. Bohužel je to však také důkaz toho, že na našem trhu si lze dovolit cokoli.

Nečekám nějakou akci od české vlády, když není schopna ani jiné zcela zřetelné pokusy o cenovou manipulaci postihovat. Spíše mě překvapuje, že tyto cenové excesy nechávají klidným příslušný úřad zabývající se hospodářskou soutěží.

Na našem trhu se něco děje a bylo by dobré alespoň o tom hovořit, když už s tím neumíme (nechceme anebo nesmíme) něco udělat.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.