Ze Sibiře do Číny mají být postaveny další dvě železnice

Ruská vláda plánuje výstavbu dvou nových železnic na Sibiři. Ty nejambicióznější projekty byly ale odloženy.

V Rusku plánují výstavbu dvou železničních koridorů do Čínské lidové republiky. První bude začínat v Kemerovské oblasti a druhý z jižní strany Krasnojarského kraje, napsal ruský deník Kommersant s odvoláním na příslušnou vládní dokumentaci.

Plán realizace strategie sociálně-ekonomického rozvoje Sibiřského federálního okruhu do roku 2035, jak se v publikaci zdůrazňuje, byl již schválen. Mezi dalšími velkými projekty vynikají plány na rozvoj železniční infrastruktury, ty nejambicióznější z nich však byly odloženy do vzdálenější budoucnosti.

První železniční koridor zahrnuje vytvoření Severosibiřské magistrály (Sevsib), která povede z Nižněvartovska (Chanty-Mansijská autonomní oblast) přes Belyj Jar a Taštagol do Urumči (Čína). Druhý koridor má vést přes Tuvu a bude zahrnovat tratě Kuragino – Kyzyl, Tsagan-Tolgoi – Ars-Sur a dále do Erlianu (Čína).

V roce 2025 se má dokončit posouzení proveditelnosti výstavby Severosibiřské magistrály. Začátkem října prezident Vladimir Putin pověřil vládu, aby společně s vedením Kuzbasu, Ruské akademie věd a Ruských železnic zvážila možnost její výstavby.

Tento projekt má dlouhou historii a měl sloužit jako alternativní trasa pro některé úseky tzv. BAMu a Transsibiřské magistrály. Náklady se odhadují na 218 miliard rublů, přičemž prezidentův poradce Igor Levitin na začátku října řekl, že smyslem je propojit kosmodrom Vostočnyj se Severní mořskou cestou.

Druhá trasa vede přes malý úsek rusko-čínské hranice mezi Kazachstánem a Mongolskem a přímo sousedí s Ujgurskou autonomní oblastí Sin-ťiang v ČLR. Výstavbu zde komplikuje obtížný terén, který vyžaduje ražbu tunelů nebo nadjezdů, a nutnost překonat přírodní park Ukok, který zabírá celý úsek mezi hranicemi, napsaly ruské noviny.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.