Německý kancléř Olaf Scholz a místopředseda Evropské komise Maroš Šefčovič nedávno uzavřeli řadu dohod, které EU a evropským výrobcům automobilů poskytují exkluzivní přístup k srbskému lithiu a otevírají cestu k výstavbě jednoho z největších lithiových dolů na kontinentu.
„Jedná se o důležitý evropský projekt, který přispívá k tomu, aby Evropa zůstala v měnícím se světě suverénní a nezávislá v dodávkách surovin,“ řekl Scholz novinářům v srbské metropoli.
Lithium, kterému se někdy přezdívá „bílé zlato“ kvůli jeho vysoké poptávce v rámci přechodu na zelenou energii pro použití v bateriích, které pohánějí elektrická vozidla, a jeho charakteristické bílé barvě, je v západní srbské oblasti Jadar hojné – a dosud nevyužité.
Navzdory potenciálu, který projekt pro EU představuje, je však v Srbsku nepopulární.
Plány na těžbu výjimečně čistého „jadarského“ lithia v Srbsku, které by mohly zahrnovat vykácení bujných polí a lesů v jadarské oblasti a kontaminaci vodních zdrojů, jsou velmi kontroverzní a v letech 2021-2022 vyvolaly rozsáhlé protesty, které sjednotily politické frakce v jinak ideologicky rozdělené krajině.
Projekt je obzvláště nežádoucí kvůli názoru, že z elektromobilů vyrobených z jeho lithia by měli prospěch výhradně občané EU, přičemž Srbsko, kandidátská země s nejistými vyhlídkami na plné členství a vážnými problémy se znečištěním, by zůstalo bez výhod, avšak neslo by hlavní tíhu důsledků pro životní prostředí.
V současné době jsou hlavními zdroji suroviny jihoamerické země a Austrálie a Čína je předním vývozcem zpracovaného lithia. Zásoby lithia se nacházejí i v jiných částech Evropy, včetně Německa, ale obvykle v menším množství, což činí komerčně rentabilní těžbu náročnou.
Psali jsme: