Evropský parlament ve středu 23. října jednal o možných opatřeních proti ruské „stínové flotile“ ropných tankerů.
Tzv. stínovou flotilu obvykle tvoří staré lodě s nejasným vlastnictvím, které obvykle plují pod vlajkami zemí, jež jsou považovány za země s nedostatečnou kontrolou kvality. Tyto lodě také nemají satelitní sledování a plují bez pojištění, což představuje značnou hrozbu pro životní prostředí, informoval portál Euractiv.
EU v prosinci 2022 zastavila 90 % dovozu ropy z Ruska a společně se zeměmi G7 stanovila cenový strop ve výši 60 dolarů za barel, aby omezila příjmy Moskvy.
Zatímco velikost stínové flotily stále roste, představuje také velký ekologický problém. Mnoho z těchto stárnoucích lodí není registrováno v systému sledování AIS, což zvyšuje riziko srážek na moři.
Během středeční parlamentní rozpravy je lotyšská poslankyně Sandra Kalniete (EPP) označila za „ekologické časované bomby, které ohrožují světové oceány únikem ropy“.
Ohroženo je zejména Baltské moře. Již nyní je považováno za jedno z nejvíce znečištěných moří na světě a přepravuje se přes něj 50 % ruského vývozu ropy.
Podle společnosti Allianz se tyto stínové lodě staly účastníky nejméně 50 nehod na moři, což ztěžuje vymáhání odškodnění kvůli chybějícímu pojištění.
Jak uvedl kromě jiného ve svém projevu člen Evropské komise Didier Reynders, „Evropská unie rovněž plně podporuje současnou činnost Mezinárodních fondů pro odškodnění za znečištění ropou, které se zabývají problematikou nepojištěných a nebezpečných lodí. Na úrovni EU Komise spolupracuje s členskými státy na posílení a podpoře přísného vymáhání povinností EU a mezinárodních závazků v oblasti námořní bezpečnosti vůči plavidlům stínové flotily.“
„Pověřili jsme delegace EU, aby oslovily ty země, jejichž vlajkové rejstříky hostí stínovou flotilu a poskytují jí služby. Vlajkové státy musí nést odpovědnost a tyto lodě již nesmí unikat mezinárodnímu dohledu a regulaci. Jednáme také se zeměmi, které mohou využívat služeb plavidel stínové flotily. Například vyslanec EU pro sankce David O’Sullivan tento týden navštíví Indii a toto téma bude na programu jednání,“ sdělil dále.
Po přijetí 14. balíčku sankcí vůči Rusku v červnu 2024 má Evropská unie nový právní nástroj k označení konkrétních plavidel, jejichž činnost podporuje ruskou válku proti Ukrajině. Evropská unie se tak nyní může zaměřit na tankery přepravující ruskou ropu, které představují skutečné a vysoké riziko incidentů, protože provádějí nebezpečné operace, jako je například přeprava z lodi na loď nebo opětovné vypnutí sledovacích systémů.
Po zařazení na seznam mají tato plavidla zakázán přístup do přístavů a zdymadel členských států a přístup k široké škále služeb souvisejících s námořní dopravou.
Doslovné texty ze zasedání najdete zde a videozáznam z rozpravy můžete zhlédnout zde.
Psali jsme: