Čína se stala světovým lídrem ve stavbě lodí

Trump chce „znovu učinit stavbu lodí velkou“, ale Čína má 230krát větší kapacitu, zatímco dominance amerického námořnictva slábne a klesá.

Čína díky zahraničním zakázkám, infrastruktuře dvojího užití a průmyslové politice rychle předstihuje americké námořnictvo, které čelí úpadku loděnic. Zpráva Centra pro strategická a mezinárodní studia (CSIS) zdůrazňuje, že Čína využila průmyslovou politiku a propojení civilního a vojenského sektoru k podpoře svého námořnictva, přičemž profitovala z mezinárodního kapitálu a technologií. Více než 75 % lodí z čínských loděnic jde na export, což nepřímo podporuje čínské vojenské projekty. Navzdory sankcím mají čínští loděři stále přístup k zahraničnímu financování i technologiím, čímž posilují svou globální pozici, upozornil Gabriel Honrada ve svém příspěvku pro Asia Times.

Zpráva Výzkumné služby Kongresu USA (CRS) ze srpna 2024 uvádí čísla o čínské dominanci ve stavbě lodí nad USA a hodnotí, že Čína má 230krát větší kapacitu stavby lodí než USA, což jí umožňuje mít největší námořnictvo na světě. Čínské bojové síly zahrnují 370 lodí a ponorek s více než 140 hlavními bojovými plavidly, uvádí zpráva amerického ministerstva obrany (DOD) China Military Power 2024.

O tom, jak se stavba amerických námořních lodí zhoršila, se zmiňuje Peter Lee ve zprávě Asan Institute for Policy Studies z roku 2024. Stavba amerických námořních lodí se potýká s chronickými zpožděními, přičemž hlavní programy, jako je letadlová loď třídy Ford a ponorky třídy Virginia, mají mnohaleté zpoždění. Lee říká, že problém zhoršuje ubývající pracovní síla a nestálá vládní poptávka.

Upozorňuje také na to, že americká komerční lodní výroba se zhroutila a v současné době představuje méně než 1 % celosvětové produkce. Lee říká, že ji ochromil sto let starý Jonesův zákon, který navyšuje náklady na domácí lodní dopravu a zároveň potlačuje konkurenceschopnost.

Říká, že dominantní postavení Číny ve stavbě lodí je podporováno agresivními státními dotacemi, což je strategie, které USA odolávají. Lee zmiňuje, že zatímco protekcionistické zákony brání outsourcingu stavby námořních lodí, deregulace v 80. letech 20. století zdecimovala soukromý sektor a vynutila si závislost na lodích postavených v zahraničí.

USA mají tři možnosti, jak tento trend zvrátit: obnovit svůj lodní průmysl, využít bezpilotní platformy nebo využít poměrně silné spojenecké loděnice v Japonsku a Jižní Koreji.

Matthew Paxton však v článku pro Defense News z března 2024 tvrdí, že outsourcing stavby amerických lodí by dále oslabil průmyslovou základnu USA, odsunul americké pracovníky na vedlejší kolej a podkopal suverenitu USA tím, že by schopnost stavět lodě přenechal jiným státům.

Pokud se USA nepodaří oživit svůj loďařský průmysl, hrozí, že přenechají námořní dominanci Číně, jejíž neúnavná expanze nevykazuje žádné známky oslabení.

Další podrobnosti se dočtete zde v angličtině.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.