Na konci března se konala konference „Zemědělství a české potraviny 2025“, která se věnovala několika tématům. Například lokální produkci v maloobchodních řetězcích, férovému označování potravin či jak dostat české zemědělské produkty k zákazníkům. Panel týkající se role družstev moderovala ekonomka Ilona Švihlíková.
Konferenci pořádanou v Obecním domě zahájil Martin Pýcha, předseda Zemědělského svazu ČR. Kromě vysvětlení, co všechno má vliv na finální cenu potravin, Martin Pýcha varoval před následujícím nebezpečím. „Co do produkce produkují zemědělci z okolních zemí EU více, než produkujeme my. Je toto záměr? Chceme to tak? Až 60 % záporného agrárního salda tvoří vývoz masa a masných výrobků k nám… Nejhorší není, že se toto děje. Nejhorší je, že toto naše politiky nezajímá. Proč se potravinářská výroba, kterou zde koupí zahraniční vlastník, postupně přesouvá do zahraničí? Proč své provozy nezmodernizujeme a nenecháme je u nás? Proč se na toto neptáme?“
Podle předsedy ZS ČR stát dlouhodobě podporuje drobné farmáře a lokální prodej (což je v pořádku), avšak přes 80 % produkce prochází systémem zemědělec – zpracovatel – obchodník. Dochází však k situaci, že se ztrácí povědomí o výrobci potravin. Spotřebitelé rádi nakupují potraviny od privátních značek (až 82 %), avšak výrobce lokální potraviny má problém – na jakýkoli trh vstoupí (i zahraniční), tak vždy na něm musí být nejlevnější. Výsledkem pak je, že řadu potravin kupují spotřebitelé od toho či onoho řetězce – a netuší pak už, kdo konkrétní potravinu vlastně vyrobil, řekl na úvod Martin Pýcha.
Dalšími účastníky konference byli kromě jiných: Pavel Březina (předseda představenstva Svazu českých a moravských spotřebních družstev), Michal Perlík (Head of International Sourcing, Rohlík.cz), Martin Lev (pčedseda Družstevní rady ZS ČR), Martin Střasák (předseda představenstva MLÉKO.CZ odbytové družstvo), Martin Ludvík (jednatel odbytového družstva ovocnářů EB Fruit), Ladislav Lázňovský (Senior Category Manager, Billa ČR).
Čtyři panely pokryly tato témata:
- Jak dostat české zemědělské produkty k zákazníkům?
- Družstevnictví – cesta ke stabilnímu trhu?
- Lokální produkce v maloobchodních řetězcích a férové označování potravin
- Kde stojí české zemědělství?
Videozáznam z konference můžete zhlédnout zde.