Námořní doprava bude zdaněna za vypouštěné znečištění

Mezinárodní námořní organizace (IMO) učinila nedávno historický krok k vytvoření právně závazného rámce pro snížení emisí skleníkových plynů z lodí po celém světě s cílem dosáhnout do roku 2050 nulových čistých emisí.

Dohoda, která má být ratifikována v říjnu, je první na světě, která kombinuje povinné emisní limity a ceny uhlíku v celém odvětví. Na lodě, které nesplňují požadavky, bude uvalena emisní daň a lodě spalující ekologičtější paliva budou odměňovány.

Očekává se, že tato opatření budou formálně přijata v říjnu 2025 a v platnost vstoupí v roce 2027. Budou povinná pro velká námořní plavidla s hrubou prostorností nad 5 000 tun, která vypouštějí 85 % celkových emisí CO2 z mezinárodní námořní dopravy.

„Přijetí návrhu změn přílohy VI úmluvy MARPOL, které zavádějí rámec IMO pro čisté nulové emise, představuje další krok v naší společné práci na boji proti změně klimatu a modernizaci námořní dopravy a opět dokazuje, že IMO plní své závazky,“ řekl Arsenio Dominguez, generální tajemník IMO.

Lodě budou povinny postupně snižovat roční intenzitu emisí skleníkových plynů (GHG) z pohonných hmot pomocí technologií s nulovými nebo téměř nulovými emisemi a budou mít nárok na finanční odměnu.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.