Tesla pod tlakem: Čínské elektromobily dobývají Evropu

Evropský trh s elektromobily roste. Tesla však ztrácí půdu pod nohama, zatímco čínské značky se ženou rychle kupředu a předbíhají ji.

Podle nejnovějších údajů se prodej americké automobilky Tesla v dubnu meziročně propadl téměř o polovinu. Naopak čínská konkurence, zejména značky BYD a SAIC, prudce posiluje. Prodej elektromobilů v Evropě dál nabírá tempo. Podle údajů Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) vzrostl celkový prodej osobních vozů v EU během dubna meziročně o 1,3 %, což naznačuje opatrné zotavování evropského trhu. Mezi vítězi jsou však především čínští výrobci a dřívější lídr Tesla vykázal zcela opačný trend – jeho evropské prodeje se v meziročním srovnání v dubnu propadly o 49 %, z loňských 14 228 vozů na pouhých 7 261. Jak je v médiích vysvětlován tento trend? Propad Tesly může jednak souviset s politickými výroky a postoji Elona Muska, jednak zde může působit i vliv stárnoucí modelové nabídky, zejména v porovnání s agresivně inovující čínskou konkurencí.  Do toho Tesla měla výpadky výroby, kdy letos musela na několik týdnů odstavit své továrny kvůli modernizaci modelu Y, svého nejprodávanějšího SUV.

Podstatně jinak jsou na tom čínští výrobci BYD a SAIC, kteří využívají situace a překotně expandují na evropský trh. Společnost BYD, podporovaná čínskou vládou a známá svými dostupnými elektrickými modely, zaznamenala v dubnu meziroční růst registrací o 169 % na 7 231 vozů, čímž se téměř vyrovnala Tesle. Tento výsledek ji dokonce zařadil mezi deset nejúspěšnějších značek na evropském trhu. Podobně i značka SAIC, mateřská společnost britské značky MG, která nabízí levnější elektromobily s vysokým poměrem ceny a výkonu a v dubnu zvýšila svůj evropský odbyt o 54 %. Konkurence Tesly tedy nejen roste, ale zároveň je schopna lépe reflektovat aktuální poptávku evropských spotřebitelů. A jak si v letošním roce Tesla v Evropě vedla? Za první čtyři měsíce roku 2025 zde prodala zhruba 61 320 vozů, což představuje meziroční pokles o 39 %. Otázkou nyní zůstává, zda se Tesle podaří obnovit svou pozici lídra. Pokud chce zvrátit narůstající vliv čínských značek, které si rychle budují loajalitu v evropských garážích, bude muset zareagovat velmi rychle.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.