Přečetli jsme: Automobilové firmy zaměřují svůj zájem na kobalt jako jeden z důležitých komponentů pro elektrické motory. Není to bez problémů…
Firma Volkswagen se pokusila zajistit si dodávky kobaltu alespoň na pět let, a to kvůli elektrickým vozidlům budoucnosti. A není to jen Volkswagen, podobně se pokusil i Tesla Motors a BMW.
Je to test, jak se dostat na omezený trh, který je závislý na několika dolech v Demokratické republice Kongo, která patří k nejchudším a politicky nejméně stabilním zemím Afriky. Poptávka po kobaltu do baterií elektrických aut se nejspíše zečtyřnásobí do roku 2020, a měla by se do roku 2025 zvýšit až jedenáctkrát, říká Wood Mackenzie.
Revoluce ve výrobě?
Je tedy otázka, zda právě nedostatek kobaltu neovlivní revoluci v této oblasti? Rostoucí ceny kobaltu mohou narušit trend ke snížení ceny baterií, nedostatek kovu pak může ohrozit i výrobu. Možná to zní jako panika, ale není to nemožné.
Kobalt je zásadní pro současnou generaci elektrických baterií, které používá Tesla, Nissan i Chevrolet. Ale za poslední rok cen narostla o 80 %. Výrobci aut se snaží snížit náklady na elektrická auta tak, aby mohla být konkurenceschopná vůči autům se spalovacími motory.
VW se snažilo podepsat dlouhodobou dohodu, která by mu zajistila fixní ceny kobaltu na alespoň pět let. Jenže, těžaři dlouhodobé dohody podepisovat nechtějí, ne kvůli jednomu zákazníkovi v prostředí rostoucích cen. Zdá se, že ve střednědobém období je směr kobaltu nahoru.
Výrobci aut se tedy budou muset spokojit s určitým objemem kobaltu a za měnících se cen. VW už uvedlo, že je otevřeno diskusím o potenciálních formách spolupráce, od dlouhodobých smluv až ke strategickým modelům spolupráce.
Otázka ceny
Současné těžařské firmy, které operují v Demokratické republice Kongo, chtějí navýšit těžbu. Například Glencore drží asi čtvrtinu kobaltového trhu.
Jenže je tu situace v zemi, vrcholně politicky nestabilní, kde jsou častá narušení infrastruktury.
Ani těžaři ale nechtějí, aby cena šla příliš vysoko, aby se tím nezničila poptávka po elektrických autech. V roce 2010 došlo k rychlému nárůstu vzácných zemin, které se používají pro mnoho technologií. Firmy to vedlo k hledání substitutů vzácných materiálů.
Pracuje už se na bateriích s nižším obsahem kobaltu. Jsou zde i možnosti niklových baterií, které používají méně kobaltu.
Existují ale i optimistická očekávání, která tvrdí, že dojde k dohodě a těžaři se dohodnou s velkými výrobci aut a zajistit, aby se elektrická vozidla rozšířila.
Články zveřejněné v sekci Přečetli jsme nemusejí vyjadřovat názor redakce.
Ilustrační obrázek: Autor – W. Oelen – http://woelen.homescience.net/science/index.html, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15356480