Německo chce světové firemní šampiony. Znamená to střet s antitrustovým zákonodárstvím EU

Merkelová kritizovala EU, že se příliš zaměřuje na konkurenci na malém evropském trhu na úkor světového působení.

Agentura Bloomberg píše, že Angela Merkelová tlačí na EU, aby povolila vznik světových šampionů. Jenže evropská komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová chce hájit zájmy malých firem.

Německá kancléřka Merkelová chce nechat vypiplat globální hráče. Proto je nutné změnit pravidla EU, která omezují fúze a technologické velké firmy. Merkelová kritizovala EU, že se příliš zaměřuje na konkurenci na malém evropském trhu na úkor světového působení. V roce 2020 bude Německo předsednickou zemí, takže Merkelová zřejmě směřuje k tomuto datu.

Německý průmysl si je obzvláště vědom zranitelnosti evropských firem proti americkým a asijským rivalům, i vzhledem k růstu obchodního napětí. Berlín chce proto změnit pravidla hry. Německá vláda si dala pojistku: může blokovat zahraniční převzetí u firem, které mají strategické technologie, což například zastavilo jednu čínskou nabídku. EU zareagovala a přichází s návrhem, kdy budou moci členské země provádět takovou politiku ve jménu národního zájmu.

Německo chce být lídrem změny antitrustových zákonů. S odchodem Británie z EU se mění poměr sil v EU, což může znamenat, že posílí protekcionistické myšlení, proti kterému by Británie jinak bojovala. Merkelová chce, aby právo EU dovolovalo vytvoření globálních šampionů. Čína a USA mají jen málo velkých telekomunikačních firem, Evropa jich má přes dvacet.

Merkelová uvedla, že to podle ní nemůže skončit dobře. EU musí pochopit, že když má být hráčem v globálních inovacích, pak se konkurenční zákony musejí upravit. Německé firmy usilují o velikost, Siemens i Deutsche Telekom jsou pro, přístup EU prý brzdí investice.

Tvrdý přístup EU se projevil i na německém trhu. Například Lufthansa nemohla koupit Air Berlin. Deutsche Börse nemohla převzít britského rivala. Nemluvě o německých automobilkách, které dostaly v případě nákladních aut pokuty za kartel.

Siemens se rozčílil nad tím, že nemůže převzít francouzského rivala Alstom. USA si ovšem na druhé straně stěžují na postup vůči Googlu či Facebooku, pak takový Axel Springer zase tvrdí, že je to příliš málo.

Německé ministerstvo pro ekonomiku už se dalo do práce a hledá cesty, jak změnit legislativu týkající se konkurence. Prozatím ovšem německé požadavky narážely na komisařku Vestagerovou, která říká, že nechce ničit dohody velkých evropských firem, dokud nebudou ony ničit šance malých firem.

Vestagerová se hájí příklady spojení Anheuser Busch a SABMiller či nákup německého Opelu francouzskou PSA, která zahrnuje Peugeot.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.