Jazzové okénko Jana Schneidera: God Bless The Child, Oh, Dear a Yalla Tnam Nada

Jan Schneider i na velikonoční neděli představuje další tři jazzové kompozice a tentokrát v hlavní roli s kontrabasem.

Kontrabas a zpěv, tuto disciplínu jsme tu už měli, a tak jistě oceníte i následující nahrávku God Bless The Child. „Chladní Norové“, zpěvačka  Karin Krogová a kontrabasista Arild Andersen však zahráli tuto úžasnou skladbu Billie Holidayové a Arthura Herzoga s velkým nasazením, pochopení, citem a vkusem. Miluji hru na kontrabas v akordech, a po vyslechnutí této skladby mi asi porozumíte. Proto se omlouvám, kvalita nahrávky je slabá, ale dobrá hudba se i tak prosadí.

Nesnáším nadužívání slova „legendární“, ale zde bude na místě – už i proto, že Stu Martin není mezi námi, Barre Phillips je už tak starý, že – někdy vloni, v Praze, Petrovi Tichému – vyprávěl, že si na ony doby prý už moc nepamatuje. Ale hraje stále. A John Surman dokonce stále řádí. To bylo ono legendární The Trio, které v roce 1970 vydalo dvojalbum, počínající kompozicí „Oh, Dear“. Tuto skladbu barytonsaxofonisty Johna Surmana pokládám za jeden z největších klenotů freejazzu. Bubeník Stu Martin, podle mého soudu neprávem opomíjený, se předtím po mnoha různých angažmá na čas odmlčel a pak přišel s tímto svým naprosto unikátním stylem nikoliv bubnování, ale hraní na bicí nástroje, nepodobajícímu se nikomu předtím ani potom. Ovšem tu kompozici vlastně tvoří geniální kontrabas Barre Phillipse, jen si vychutnejte ten dokonalý tón hudebníka skutečně renesančního formátu! A tu neuvěřitelnou dynamickou souhru rytmiky v oněch opakujících se akcentech, charakterizujících celou skladbu. No, a na sólo Johna Surmana myslím hned jen tak nezapomenete. Ale nepředbíhejme, nejdřív je ten půvabný začátek na činely, a pak se to celé zdvihne a pulsuje to až do konce – freejazz má formu? napadne vás jistě. Ano, má, freejazz je umění kreativní domluvy a souhry, je to vlastně ten nejdemokratičtější způsob hudby.

Je třeba dát něco na uklidnění, balzám na vydrážděné smysly. Yalla Tnam Nada (Bachar Mar-Khalife & Golshifteh Farahani) je tou správnou léčbou. Rytmus dětských říkadel je něčím, k čemu se nikdy nestydím přiznat, protože bývá dokonalý. Po této ukázce o tom asi už nemůže být ani sporu. Jsem si jist, že ty léčebné účinky poznáte záhy, a že vám vydrží, aspoň na týden.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.