Nové opory konzervativců jsou na zanedbaném severu Anglie

Splní Boris Johnson svoje volební sliby a poskytne severoanglickému venkovu kapitál na rozvoj?

Boris Johnson v parlamentních volbách ve Velké Británii získal podporu dosavadních labouristických pevností na severu Anglie, píše úvodník časopisu The Economist o změně politického zeměpisu Británie (The Economist, 21/12/2019, str. 15). Premiér pak slíbil novým voličům ze severu, že jim jejich důvěru jeho vláda oplatí. Není to ale poprvé, co takové sliby zazněly. David Cameron sliboval, že ze severu Anglie udělá „severní motor“ ekonomiky, ale myšlenka se za premiérování Theresy Mayové dostala na vedlejší kolej.

Po referendu v roce 2016 se rovněž hodně mluvilo o politice zaměřené na místa, „která zůstala pozadu“ a která podpořila možnost „opustit“ EU. Místo toho vláda trávila 3 roky politikařením v parlamentu.

Nicméně sever se stal oporou Johnsonovy politiky, což se dosud nepodařilo žádnému dnešnímu konzervativnímu lídrovi. Dodrží svoje sliby, ptá se úvodník?

Ekonomický úpadek, byť relativní, je pro sever Anglie typický od 19. století. Je to něco, co žádná vláda během pěti let nemůže změnit. Johnson ale hodlá aspoň začít: chce během následujících pěti let utratit na 80 miliard liber za kapitálové projekty v severních volebních okrscích.

Bude ale muset opustit v Londýně běžnou představu, že sever je monolit. Manchester, Liverpool a Newcastle jsou prosperující velká města. Místy odsunutými na druhou kolej nejsou severoanglická velká města, ale městečka na venkově, která se stále ještě neprobrala z deindustrializace naordinované konzervativními vládami v 80. letech. Jasným signálem je fakt, že odsud odcházejí mladí. Tato města stagnují, přestože velká městská centra v jejich sousedství prosperují.

Dalším problémem severní Anglie je nedostatečná dopravní infrastruktura, neboť se do ní dost neinvestovalo. Na dopravu v Londýně s 9 miliony obyvatel vydala vláda v posledních pěti letech více než na dopravu pro patnáctimilionovou severní Anglii. Železniční spojení z Londýna na sever Anglie je podle The Economist „chaos“. Na sever od Newcastle se prý „strategická národní silnice“ A1 mění v jednosměrku, kterou často blokují traktory.

Železnice nebo silnice jsou jen počátek infrastrukturních problémů severní Anglie, problémy má i energetická infrastruktura nebo připojení k internetu. Vše to jsou důvody nízkých investic v regionu.

Řešením by mohlo být poskytnutí většího prostoru velkým městským centrům, která by mohla vybudovat integrovanou regionální dopravu – rychlý rozvoj by se mohl týkat autobusové dopravy. V případě železnice se jedná o dlouhodobější plány a kroky.

Sever Anglie se nechce spoléhat na Londýn, aby se znovu postavil na nohy. Pokud by vláda poskytla regionu dost financí, dokáže si pomoci sám, končí článek.

Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Ilustrační foto: Autor -UK Government – https://www.gov.uk/government/speeches/pm-statement-in-downing-street-13-december-2019, OGL 3, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=84891140

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.