USA, Austrálie, Indie a Japonsko kontrují čínskému projektu Nové Hedvábné stezky vlastními plány pro region Asie-Tichomoří.
Gordon Watts na stránkách listu Asia Times mapuje vznikání rivalitního projektu k čínské „Nové Hedvábné stezce“, které mají chystat Spojené státy, Austrálie, Japonsko a Indie v oblasti Asie-Tichomoří.
V alternativním světě by to byla velmi zajímavá příležitost. Plánuje se celá řada infrastrukturních projektů, které jsou konkurencí Číně a její Nové Hedvábné stezce či Jednomu pásmu, jedné stezce. Ve skutečnosti ale nový plán Austrálie, USA, Indie a Japonska začíná připomínat hrozbu pro Čínu a její globální ekonomické ambice jako ekonomiky číslo dvě.
Informace ohledně projektu, které se dostaly anonymně na veřejnost, vyvolaly v Číně jasnou reakci: jde o snahu postavit se čínskému vlivu v Asii-Tichomoří. Před svým jednáním s Donaldem Trumpem se australský premiér Malcolm Turnbull snažil dát celou věc do perspektivy. Turnbull odmítl, že by měl být projekt nahlížen starou perspektivou studené války, jak to podle něj dělají média. Podle něj takto není region nahlížen.
Také Japonsko se snažilo o to zlehčit význam této verze „Hedvábné stezky“ s tím, že spolu s Austrálii, USA a Indii se pravidelně diskutují podobné otázky. Nemá se ale jednat o to kontrovat velkolepého čínskému projektu.
Fakticky ale bude Čína jedním z témat jednání premiéra Austrálie Turnbulla v Bílém domě. Turnbull už mluvil o potřebě obrovských investic do infrastruktury v celém regionu, což lze chápat jako výzvu čínskému Jednomu pásmu, jedné stezce.
Přirozeně by se takové investice týkaly celkem 11 zemí na obou březích Tichého oceánu, které podepsaly Transpacifické partnerství, ze kterého Spojené státy odešly.
Australský premiér se ale bude také snažit kontrovat Trumpově projektu Amerika na prvním místě spoluprací s Čínou v oblasti hospodářství. Nakonec právě v Číně končí největší díl australských investic, dodává Watts.
Tato verze Jednoho pásma, jedné stezky „2“ by dobře zapadla svými parametry do možností, které mají Japonsko a Indie v oborech jako jsou technologie, IT a ocelářství. To jsou tři hlavní komponenty rozvoje velkých infrastruktur. Nicméně pro Čínu se jedná o novou ekonomickou rivalitu k projektu, který vyhlásil čínský prezident Si Ťin-pching v roce 2013.
Čínská strana vidí projekt jako konkurenci, za kterou stojí Spojené státy, a to celkem přirozeně. USA jsou ostatně jediná země, která má zkušenosti se strategickým vlivem globálně. Čína a její projekt budí obavy z hlediska nárůstu čínského vlivu v regionu.
Tento projekt ale nejspíš přinese ekonomické plusy pro region Asie-Tichomoří, který potřebuje dlouhodobě modernizovat svoji infrastrukturu. Nakonec by mohly být dva projekty Jednoho pásma, jedné stezky lepší než jenom jedna.
Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.