Tanker s novým jménem Maxim Gorkij se tak stal největším tankerem pod ruskou vlajkou. Americkým sankcím se ale nevyhne…
Největší venezuelský ropný supertanker Ayacucho přešel pod ruskou vlajku, napsaly ruské internetové noviny RBK. Jedná se o precedent, jak vyplývá z registrů námořních lodí Equasis. Podobné převody venezuelských lodí nejsou běžné.
Tanker patří do třídy VLCC (very large crude tanker) a nesl dříve jméno Ayacucho. Nyní je to od května letošního roku Maxim Gorkij, zjistily ruské noviny. Dokládá to ruský registr lodí v námořní dopravě, kde je také uvedeno, že supertanker byl v Rusku zaregistrován 27. května.
Tanker Maxim Gorkij se tak stal největším tankerem pod ruskou vlajkou. Loď si v roce 2013 pořídila venezuelská ropná společnost Petroleos de Venezuela (PDVSA) od čínského výrobce lodí, Bohai Shipbuilding. Supertanker Ayacucho spolu s dalšími třemi supertankery patřily pod křídla společného singapurského podniku CV Shipping, který vlastnila firma PDVSA a čínská státní firma PetroChina.
Po zavedení amerických sankcí proti PDVSA vyhlásila čínská strana bankrot singapurské firmy. Tři supertankery si ponechala a jeden, Ayacucho, připadl venezuelské straně. Ta supertanker zaregistrovala napřed ze Singapuru do Venezuely a později byla loď přepsána pod ruskou vlajku. Podle ruského registru loď patří moskevské firmě Transokeanija, která vznikla na začátku roku 2020 a která má být rusko-venezuelskou společností. Jejími zakladateli jsou venezuelská a ruská společnost – také ta ruská čelí americkým sankcím za aktivitu na Krymu. Z ruského registru dále také vyplývá, že společnost uzavřela s majitelem supertankeru dohodu o charteru, což znamená, že se loď pronajímá.
Podle informací Reuters se supertanker Maxim Gorkij od roku 2018 nachází v suverénních vodách Venezuely a je využit jako plavoucí skladiště ropy. Venezuela chce poslat loď na údržbu do Číny, kde by měla podle tvrzení Reuters také vyložit svoji zásobu ropy v hodnotě 2 milionů barelů.
Supertanker není nyní na seznamu amerických sankcí. Nicméně jeho majitelem je společnost, která patří státnímu orgánu Venezuely, který je pod americkými sankcemi. De jure je spravován zase společností, která je také zařazena v seznamu sankcí. Znamená to, že loď nikdo nepojistí a nevydá jí potřebné certifikáty pro plavbu v mezinárodních vodách. Problém s pojištěním bude mít supertanker i na ruském trhu, upozornil článek v závěru. Podle ruské expertky, právničky Viktorie Ždanovové se změna vlajky lodě může pojit s obchodními motivy, ruské lodě mají mezinárodně dobrou reputaci a jen zřídka se prověřují ze strany přístavních úřadů. Je také možné, že by supertanker měl v budoucnu působit v ruských vnitřních vodách, i když nejde o loď vhodnou pro všechny přístavy. Supertanker vyžaduje hlubokovodní terminály.
Při registraci lodí v Rusku se poskytuje preferenční režim zdanění: dovoz lodí registrovaných v ruském námořním rejstříku lodní dopravy je osvobozen od DPH, příjem majitelů lodí z těchto lodí se při stanovení základu daně z daně z příjmů nezohledňuje. Tyto lodě nepodléhají dani z nemovitosti ani dani z dopravy.