Zablokovaný Suezský průplav přitáhl pozornost ke kontejnerové dopravě a obřím přepravním lodím.
Nosnost kontejnerových lodí se za posledních 50 let zvýšila o 1 500 % a za poslední desetiletí se zdvojnásobila. Ever Given je kolos o 220 000 tunách, 400 metrů dlouhý, může přepravovat až 20 000 kontejnerů a je v horním 1 % z hlediska velikosti oceánských plavidel.
Je zřejmé, že díky velikosti těchto lodí je záchranná operace významným závazkem. Mnozí v záchranářském odvětví již nějakou dobu varují, že kontejnerové lodě jsou příliš velké na to, aby takové situace mohly být řešeny efektivně a ekonomicky.
Takové incidenty ukazují okamžitý dopad, kterým může být zablokování jedné z hlavních světových přepravních tras, a zdůrazňují, jak se globální obchod stal závislým na megalodích. Suezským průplavem prochází 10–12 % celosvětového obchodu a denně jím propluje více než 50 plavidel. Lloyd’s List odhaduje, že toto zablokování by mohlo zastavit denní námořní dopravu v hodnotě přibližně 10 miliard dolarů a pro globální zásobovací linky to přichází ve zvlášť špatnou dobu (např. opožděné dodávky technologickým a automobilovým společnostem).
Tlak na maximalizaci využití lodí
Kontejnerová přeprava je vysoce kapitálově náročný hospodářský sektor s vysokou potenciální návratností získanou z rostoucí globální poptávky po obchodu se zbožím. Kontejnerové linky jsou neustále pod tlakem, aby svým zákazníkům nabídly nízké ceny a maximalizovaly míru využití plavidel. K překonání těchto výzev se trh spojil kolem tří aliancí: 2M, Ocean Alliance a THE Alliance, které dohromady tvoří 80 % globálního trhu. APM-Maersk, COSCO Shipping, Mediterranean Shipping Company (MSC)a Hapag-Lloyd jsou některé z předních světových společností přepravujících kontejnery (např. tržby APM-Maersk dosáhly ve fiskálním roce 2020 téměř 40 miliard amerických dolarů).
Čím větší, tím rizikovější
Pojišťovatelé již léta varují, že rostoucí velikost plavidel vede k vyšší akumulaci rizik. Tyto obavy se nyní uskutečnily. Takové lodě sice vytvářejí pro majitele díky velikosti úspory, ale také přinášejí neúměrně vyšší náklady, když se něco pokazí.
Požáry na palubě velkých kontejnerových lodí jsou nyní běžným jevem a takové události mohou snadno vést k velkým škodám ve stovkách milionů dolarů, ne-li více. Je jasné, že v některých segmentech lodní dopravy opatření na prevenci ztrát nedržela krok s narůstajícími rozměry lodí. To je něco, co je třeba řešit. A s plavidlem o kapacitě 20 000 TEU (Twenty-foot Equivalent Unit – 1 TEU je ekvivalent jednoho 20stopého kontejneru) nyní vidíme důsledky toho, co by se v budoucnu mohlo stávat častěji.
Z incidentu lodi Ever Given vzejde bezpochyby několik cenných ponaučení, pokud jde o pilotáž a manipulaci s ultravelkými plavidly v Suezském průplavu, zejména během písečných bouří a jiných scénářů, kdy je omezena viditelnost.
Zablokovaný Suezský kanál snižuje globální kapacitu o 6 %
Pokud dopravci (kvůli zablokovanému Suezskému kanálu) přesměrují svá plavidla z Asie směrem na jih od Afriky, aby byly dosaženy destinace v severní Evropě, Středomoří a na východním pobřeží USA, bude to při rychlosti 17 uzlů trvat ze Singapuru do Rotterdamu o týden déle, do západního Středomoří o 10 dní a něco málo přes dva týdny do východního Středomoří. Z Asie na východní pobřeží USA se k době plavby přidá zhruba 2,5–4,5 dne, uvedl web Sea-Intelligence.
V pondělí byla loď Ever Given, která Suezský průplav několik dní blokovala, vyproštěna.
Psali jsme: