Společnosti napříč průmyslovými odvětvími po celém světě upozorňují na přetrvávající problémy se získáváním čipů.
Nedostatek polovodičů, který zachvátil svět, by mohl přetrvat až do roku 2022 a zasáhnout výrobu chytrých telefonů, což je předzvěstí nedostatečných dodávek pro řadu spotřebičů a průmyslových zařízení.
Pokud jde o automobilový průmysl, zde by nouze o čipy měla být v nejbližších týdnech vyřešena. Čína totiž převezme část poptávky po výrobě, kterou Tchaj-wan nemohl uspokojit, ale problém pro ostatní elektroniku přetrvává.
Společnost SML, jeden z největších světových dodavatelů v oblasti výroby polovodičů, zvýšila svůj výhled tržeb díky vysokým objednávkám, protože giganti v oblasti čipů, jako jsou TSMC a Intel, se předhánějí ve zvyšování výroby.
Očekává se, že vyšší poptávka po čipech, podpořená jednorázovými nákupy pro potřeby práce z domova a trvalou poptávkou po chytrých telefonech a další elektronice, podpoří investice a růst v tomto odvětví.
Hlad po čipech a pandemická nerovnováha
Mikročipy zabudované do automobilů řídí klimatizační systémy, monitorují tlak v pneumatikách, posouvají sedadla v interiéru nebo zajišťují aktivaci airbagu v případě nehody. Není proto divu, že se staly nepostradatelnou součástí moderních automobilů a automobilový průmysl je po nich stále hladovější. S rostoucí digitalizací se poptávka po polovodičích ze strany automobilového průmyslu neustále zvyšuje.
Od loňského jara, kdy pandemie udeřila, dochází k velké nerovnováze zásob v celém dodavatelském řetězci. Byl to sled událostí, který začal pandemií, jež donutila lidi pracovat z domova a to vedlo k náhlému nárůstu poptávky po spotřební elektronice. To přirozeně způsobilo, že výrobci čipů upravili své dodávky a zaměřili se spíše na tyto trhy než na automobilový trh.
Ve třetím čtvrtletí roku 2020 si lidé kvůli lockdownům a potřebě sociálního odstupu začali kupovat osobní vozidla. Ve čtvrtém čtvrtletí se tempo oživení prodeje automobilů a tovární výroby pohybovalo po rychlejší trajektorii, než se předpokládalo ve všech regionech. Výrobci automobilů, kteří v roce 2020 rušili objednávky čipů v důsledku poklesu prodeje vozidel, se tentokrát ocitli na konci fronty. Zde se poprvé začal projevovat nedostatek čipů, neboť oživení výroby automobilů a zvýšená poptávka po čipech v různých odvětvích vyvolaly jejich nedostatek.
Pro rok 2021 již továrny na výrobu čipů fakticky pracují na plnou kapacitu a výrobci používající křemíkové wafery starší generace jsou plně vytíženi až do konce roku. V příštích několika měsících se očekávaná stabilizace u výrobců automobilů pravděpodobně zaměří spíše na uspokojení současné poptávky než na uvádění nových výrobků na trh. Naopak výrobci čipů se připravují na vysoké výdaje a technologický závod.