Kouření každoročně zabije 8 milionů lidí na celém světě a je hlavní příčinou úmrtí, kterým lze předcházet.
Největší světové nadnárodní tabákové společnosti propagují cigarety dětem v blízkosti dětských hřišť a škol ve 42 zemích s většinou nízkými a středními příjmy. To je klíčové zjištění našeho nedávno zveřejněného článku, napsala Jennifer Brownová pro The Conversation.
Při sběru dat přímo v terénu na 19 500 prodejních místech jsme zjistili, že reklama a propagační akce tabákového průmyslu vykazují čtyři běžné taktiky. Patří mezi ně vystavování cigaret v blízkosti občerstvení, sladkostí a sladkých nápojů, umisťování reklam na cigarety na úrovni očí dětí, propagace cigaret s příchutí prostřednictvím reklam a/nebo vystavování výrobků a prodej jednotlivých cigaret.
Shromáždili jsme údaje o tom, jak jsou cigarety propagovány a prodávány v okruhu 250 metrů od jedné nebo více škol a/nebo dětských hřišť ve více než 100 městech po celém světě. Tato místa zahrnovala většinu hlavních měst a pokrývala Afriku, Asii, Střední Ameriku, Evropu, Severní Ameriku a Jižní Ameriku.
Naše zjištění odpovídají podobným výzkumům provedeným v zemích s vysokými příjmy. Náš výzkum a výzkumy ostatních naznačují, že při absenci přísných omezení a vynucování tabákový průmysl používá podobné marketingové strategie po celém světě, a to podle našeho názoru s konkrétním záměrem přilákat děti a mládež a způsobit jim závislost.
Proč na tom záleží
Mnoho jurisdikcí po celém světě zavedlo zákony zakazující reklamu na tabákové výrobky v rozhlase, televizi a na billboardech. V důsledku toho se rozhodující složkou marketingových strategií tabákových společností staly srovnatelně méně omezené příležitosti v místech prodeje. To se týká i globálních gigantů „velké čtyřky“ (Big Four): Philip Morris International, British American Tobacco, Japan Tobacco International a Imperial Tobacco.
Předchozí výzkumy ukázaly, že v případě omezení reklamy tabákový průmysl přesměruje své marketingové úsilí – a peníze – na neregulované kanály, jako jsou místa prodeje. Tabákové společnosti samy uznaly účinnostprodejního kanálu a vyvinuly účinné marketingové strategie a zdroje zaměřené na maximalizaci potenciálního prodeje. Tabákové společnosti poskytují maloobchodníkům pobídky, aby jejich výrobky uváděli na trh tímto způsobem.
Naše zjištění shrnutá níže ukazují, že tabákový průmysl hojně využívá reklamu v místě prodeje a důsledně se zaměřuje na mládež:
- V 90 % zkoumaných zemí byly cigarety vystaveny v blízkosti nezdravých potravin nebo sladkých nápojů, včetně některých samoobslužných stojanů v dosahu dětí.
- V 76 % zkoumaných zemí jsme našli reklamy nebo displeje propagující cigarety s příchutí, o nichž je známo, že oslovují nezletilé.
- V 78 % zemí se v obchodech s tabákovými výrobky prodávaly jednotlivé cigarety, čímž se tento výrobek stal cenově dostupnějším.
- Ve všech 42 zemích většinou s nízkými a středními příjmy se na prodejních místech objevila reklama na cigarety ve výšce očí dětí, která obsahovala tabákové výrobky nebo reklamy „velké čtyřky“.
Výzkumy jasně ukazují, že děti, které jsou často vystaveny reklamě a propagaci tabákových výrobků v místech prodeje, mají vyšší pravděpodobnost, že zkusí kouřit, a v budoucnu budou mít větší sklon ke kouření než děti, které jsou reklamě vystaveny méně často. Kouření každoročně zabije 8 milionů lidí na celém světě a je hlavní příčinou úmrtí, kterým lze předcházet.
Odborníci také zjistili souvislosti mezi reklamou v místě prodeje a chováním a přesvědčením spojeným s kouřením, jako je mylné přesvědčení, že kouření je méně škodlivé, než ve skutečnosti je, a nižší pravděpodobnost, že přestanete kouřit.
Co dál?
Naše práce se zaměřila na to, co spotřebitelé vidí, a nerozlišovala mezi výrobky prodávanými legálně a nelegálně.
Rámcová úmluva Světové zdravotnické organizace o kontrole tabáku, mezinárodní smlouva, kterou ratifikovalo 182 smluvních stran a která zahrnuje více než 90 % světové populace, doporučuje řadu strategií založených na důkazech, jak těmto marketingovým taktikám čelit. Patří mezi ně komplexní zákaz reklamy, propagace a sponzoringu tabákových výrobků, jednotné balení tabákových výrobků, velká grafická zdravotní varování na krabičkách tabákových výrobků, zákaz prodeje jednotlivých cigaret a regulace příchutí.
O autorce: Jennifer Brownová je výzkumná pracovnice v oblasti veřejného zdraví, Johns Hopkins University.
Zdroj: The Conversation, „Cigarette advertising aggressively targets kids in low- and middle-income countries, a new study finds“ (10.08.2022)
Psali jsme:
- Nejméně třetinu případů rakoviny na celém světě lze připsat tabáku
- Konec tabáku na Novém Zélandu se blíží
- Nový Zéland plánuje zakázat kouření pro všechny narozené po roce 2004
Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.