Od zahájení prodeje na konci května se v Německu prodalo přibližně 52 milionů jízdenek za 9 eur.
Jak informoval web Clean Energy Wire, obliba dočasné jízdenky na veřejnou dopravu v Německu za 9 eur nejenže ukázala, že lidé jsou ochotni využívat veřejnou dopravu a přestat jezdit autem, pokud budou tyto jízdenky dostupné trvale, ale také vedla k dramatickému snížení emisí CO2, jak vyplývá z analýzy trhu, kterou z pověření spolkové vlády a vlád jednotlivých spolkových zemí provedly Svaz německých dopravních podniků (VDV), železniční skupina Deutsche Bahn a výzkumné ústavy Forsa a RC Research.
Na základě cest, které se přesunuly z osobních automobilů do autobusů a vlaků, ušetřila jízdenka za 9 eur přibližně 1,8 milionu tun CO2. „Tři měsíce platnosti jízdenky za 9 eur ušetřily přibližně tolik CO2, kolik by ušetřilo celoroční omezení rychlosti na dálnici,“ uvedl generální ředitel VDV Oliver Wolff. „Takže devítieurová jízdenka nejenže ulevila občanům finančně, ale měla také jednoznačně pozitivní vliv na klima.“
Výzkum zjistil, že 10 % cest uskutečněných s jízdenkou za 9 eur nahradilo cestu, která by jinak byla uskutečněna autem. Celkově levná veřejná doprava nahradila 17 % cest jinými dopravními prostředky. „Nyní je třeba vypracovat řešení, která rozšíří a posílí místní a regionální dopravu ve městech a na venkově,“ uvedla senátorka pro dopravu městské spolkové země Brémy Maike Schaeferová, která zároveň předsedá Konferenci ministrů dopravy spolkových zemí (VMK). „To je možné pouze na základě dlouhodobého a bezpečného financování, které zajistí, že veřejná doprava bude dlouhodobě efektivní a dostupná pro všechny. K tomu je povolána zejména spolková vláda.“ Vláda zpřístupnila jízdenku za 9 eur od června do srpna ve snaze kompenzovat rostoucí náklady na pohonné hmoty. Od zahájení prodeje v květnu se prodalo přibližně 52 milionů jízdenek.
Nástupnická jízdenka za 29 eur?
V současné diskusi o dalších opatřeních na podporu mobility vyniká především tolik diskutovaný návrh dlouhodobé měsíční jízdenky v hodnotě 29 eur, uvedla německá pobočka Světového fondu na ochranu přírody. Tato jízdenka by cestujícím umožnila používat veřejnou dopravu za cenu odpovídající jednomu euru denně.
Studie ukazuje, že celostátní jízdenka za 29 eur by podpořila zejména lidi s nízkými příjmy a významně by přispěla k ochraně klimatu. Atraktivní ceny však musí být nutně spojeny s většími investicemi do rozšíření železniční infrastruktury.
Spolková vláda vyčlenila na tříměsíční slevovou akci, která skončila minulou středu, 2,5 miliardy eur, aby dopravním podnikům nahradila ztrátu příjmů.
Psali jsme: