Nedělní průvodce jazzovou muzikou Jana Schneidera také v dnešním díle ukazuje na kulturní a hudební rozmanitost jazzu.
Na úvod si dovolím nabídnout skladatele a kontrabasistu Renauda Garcíu Fonse, který s Derya Türkanem, hráčem na kemençe, z měsíčního svitu evokoval a do zvuků lahůdkově zhmotnil „Silk Moon“. Fantastická technika (to se holt musí vidět, aby člověk uvěřil, že to hraje jeden muzikant) je zcela v intencích skladby, v níž jsou vypjaté chvíle prostřídány tichem, což umí – jak praví klasik Eugen Brikcius – pouze vyložení umělci.
Saxofonista a flétnista Chico Freeman hraje svou skladbu „Illias“, svůj text zpívá Val Eley, charakter celé skladbě dává kontrabas Cecila McBee, na berimbeau ji zdobí perkusista Nana Vasconcelos a na marimbu Jay Hoggard, piano hraje Kenny Barron a jako vždy vynalézavě bubnuje Billy Hart. Dovolím si upozornit na divoké flétnové sólo v druhé části skladby, jakož i zajímavě, jakoby zdálky znějící brutálně hrané čínské činely ve vyvrcholení toho sóla.
Malijský kytarista Ali Farka Touré je autorem skladby „Ai Du“, ať už to v jazyce songhai znamená cokoliv. Na slide kytaru a mandolinu s ním hraje Ry Cooder, protagonista právem proslaveného dokumentu „Buena Vista Social Club“. Dalším vynikajícím doprovazečem a sólistou je houslista Clarence „Gatemouth“ Brown. A blues je to opravdu bytelné, protože na basu (k nepoznání pomalu oproti tomu, jak vyšiluje jindy) hraje John Patitucci, též až k nevíře úsporně bubnuje Jim Keltner, téměř pak neslyšitelně na bonga doprovází Oumar Toure a na calabash Hamma Sankare.