V dalším díle průvodce jazzovou hudbou od Jana Schneidera najdete skladby Summertime, Mini Mama a Choro Dançado.
Klarinetista Sidney Bechet nahrál v roce 1939 proslulou skladbu George Gershwina Summertime tak, že se tímto podáním zařadil mezi nejvýznamnější jazzové interprety této skladby „všech dob“, jak píše odborný hudební tisk. Ze spoluhráčů se mi podařilo určit pouze znamenitého kytaristu Teddy Bunna.
Kvintet Cannonballa Adderleyho hraje pěknou vypalovačku Mini Mama. Podání je umocněno skvělou atmosférou v klubu. Nápaditá sóla zahajuje kapelníkův altsaxofon, následuje exaltované sólo jeho bratra kornetisty Nata a nakonec se nad pumpující rytmikou moc pěkně představí i vídeňský rodák, klávesista „Pepíček“ Zawinul, který se v té době ještě nevěnoval méně či více neposlouchatelným elektronickým experimentům a hrál krásný harmonický doprovod. Na basu hraje Victor Gaskin, a ten neuvěřitelný puls tomu všemu dodává bubeník Roy McCurdy.
Jaké by to bylo Jazzové okénko, kdybych v něm už konečně nezmínil svou jmenovkyni, slavnou skladatelku a šéfku bigbandu Marii Schneider? Zde je ochutnávka z tvorby této protagonistky velmi důkladně prokomponovaného a vynalézavě zaranžovaného jazzu (není divu, vždyť v osmdesátých letech byla asistentkou geniálního aranžéra, skladatele, pianisty a kapelníka Gila Evanse): Choro Dançado. Maria je vášnivou posluchačkou ptačího zpěvu, což mě zas přivádí k Vráťovi Brabencovi, jehož ideálem saxofonového sóla byla podoba s ptačím zpěvem. Asi na tom něco bude!