V rejstříku transparentnosti EU vynikají velké americké technologické společnosti svými vysokými rozpočty na lobbování a častými schůzkami v Bruselu.
Lobbing je součástí politiky téměř jako kyslík, který dýcháme: bez informací od lobbistů by systém mohl jen stěží fungovat. V ideálním případě vede souhrn informací, které lobbisté poskytují z různých úhlů pohledu, k rozhodnutím v zájmu celé společnosti. Mnozí kritici však mají na mysli špatný případ: finančně silní lobbisté si „kupují“ politická rozhodnutí proti zájmům většiny společnosti, uvedly noviny Neue Zürcher Zeitung.
Brusel je považován za evropskou Mekku lobbistů. EU vede rejstřík transparentnosti pro externí zájmové zástupce. Registrace je povinná od roku 2021. Záznamy o registrovaných obsahují mimo jiné informace o tématech lobbingu, finančních výdajích lobbistů a také o počtu a účelu schůzek se zástupci Evropské komise.
Podle rejstříku vynaložila loni nejvíce prostředků na lobbování Evropská asociace chemického průmyslu, a to nejméně 10 milionů eur.
Co zaujme naši pozornost, je nápadně silné zastoupení velkých amerických technologických korporací (Meta, Apple, Microsoft a Google). To odráží zvýšenou skepsi politiků vůči těmto korporacím a s tím související regulační tlak Bruselu. Zde EU zaskočila průmysl svými legislativními projekty týkajícími se digitálních trhů a digitálních služeb a přijala v současnosti nejvlivnější regulaci pro tento sektor.
Psali jsme:
- EU: Velké online platformy a vyhledávače čekají změny díky nařízení o digitálních službách
- Google, Facebook, Amazon – vzestup megakorporací
- Google se snaží narušit zákon o digitálních službách
- EU chce regulovat internet, protože odmítá „negativní důsledky neregulovaného kapitalismu“
- Korporace mají v EU „neuvěřitelnou“ moc lobbovat
Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.