Řidiči kamionů v Polsku protestovali proti levné konkurenci ukrajinských dopravců

Polští řidiči kamionů letos už podruhé blokovali hranice s Ukrajinou. Vadí jim levná konkurence ukrajinských dopravců, kterou umožnila EU.

Protestující polští řidiči minulý týden zablokovali tři klíčové hraniční přechody Dorhusk-Jagodin, Korczowa-Krakovec a Hrebenne-Rava-Rusk.  Protestující pohrozili, že zastaví komerční dopravu, dokud vláda ve Varšavě a odpovědní činitelé v Bruselu neobnoví omezení dopravních operací pro ukrajinské dopravce, která platila před loňskou invazí Ruska na Ukrajinu.

„Uděláme to tak, jak to udělali zemědělci – budeme protestovat, dokud vláda neuzná, že existuje problém, a něco s ním neudělá,“ řekl Jacek Sokół, který vlastní malou dopravní firmu v Łukowě na východě Polska a blokádu pomáhal organizovat.

Polští dopravci si stěžují, že ukrajinští kamionoví dopravci přepravují zboží nejen uvnitř Polska, přepravují zboží i z Polska do třetích zemí, čímž vytvářejí levnou konkurenci polským dopravcům. Jako příklad uvedl Sokół svou firmu, která v letošním roce musela snížit počet kamionů o 40 %.

Podle vyjádření polské vlády je stávající situace výsledkem dohody mezi Evropskou unií a Ukrajinou: „Dohodu uzavřela EU, takže dokud je v platnosti, nemohou členské státy uzavírat s Ukrajinou jiné dohody. V praxi to znamená, že Polsko nemůže zavést systém povinných povolení pro ukrajinské dopravce před vypršením platnosti dohody,“ uvedlo polské ministerstvo infrastruktury.

List Politico uvedl, že EU na dohodě trvá a chce podobnou podepsat také s Moldavskem.

Pro Ukrajinu, která již pociťuje dopady polského zákazu dovozu obilí, jsou další protesty na hranicích překážkou pro vývoz zboží potřebného k udržení válečné ekonomiky, tvrdí list Politico.

Polští dopravci protestovali proti ukrajinské konkurenci již letos v květnu. V současnosti je řešení problému komplikováno vakuem, které v zemi vzniklo po parlamentních volbách, a čekáním na sestavení nové polské vlády.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.