Francouzští taxikáři protestovali proti změnám ve struktuře jízdného. Nelíbí se jim především nový požadavek úřadů na jízdy a spolujízdy pacientů cestujících do nemocnic.
Nemnozí z nás, především ti, kteří jsou imobilní, či se starají o osobu s pohybovými obtížemi, musí někdy řešit přepravu do nemocnice. Francouzská vláda zaúkolovala taxikáře, trvá ale na co největším podílu spolujízd pacientů. Taxikáři ve Francii v pondělí 4. března, tedy jen pár měsíců od minulé protestní akce, podle plánu blokovali silnice a záměrně zpomalovali provoz na meziměstských dálnicích v Marseille, Toulouse, Lille, Bayonne, Lyonu, Bordeaux a dalších městech Francie. V Marseille se do akce rozhodlo zapojit 700 protestujících řidičů, kteří si naplánovali jet sníženou rychlostí směrem k prefektuře a místní správě sociálního zabezpečení. Co se taxikářům nelíbí a která položka jízdného je problémem? Mezinárodní média informovala, že se především jedná o souběžnou přepravu několika pacientů k lékaři a zvláštní postup při objednávání takových cest. Řidiči se do tohoto projektu mají zapojovat na základě úmluvy s projektem národní zdravotní pojišťovny týkajícího se lékařské přepravy.
Taxikářům nejvíce vadí konkrétně článek 30 nového zákona o financování sociálního rozpočtu, podle něhož si pacienti, kteří budou chtít v rámci pojištění uhradit část nákladů na jízdu taxíkem k lékaři, budou muset rezervovat vůz prostřednictvím soukromých internetových platforem, které samy určí vhodnou taxislužbu a nabídnou společnou cestu ostatním pacientům. Současně bude cestujícímu proplacena nižší částka za cestu, pokud odmítne cestovat ve stejném voze s jiným pacientem v případě, že nebude mít příslušné potvrzení od ošetřujícího lékaře, a pokud příznaky jiného cestujícího nebrání tomu, aby byli ve stejném voze. V současné době je ze státního pojištění hrazeno 55 % nákladů na takové cesty. Účelem tohoto opatření, jak vyplývá z návrhu zákona, je snížit rozpočtové výdaje “podporou společných cest”. Podle vlády ušetřily společné cesty v roce 2022 34 milionů eur na dopravních nákladech. Tyto cesty však tvořily pouze 15 % z celkového počtu, proto se úřady snaží tuto praxi rozšířit. Podle dopravců však v tomto případě vláda šetří na nepravém místě.