Čína zahajuje antidumpingové šetření dovozu plastů z EU a USA.
Čínské ministerstvo obchodu zahájilo antidumpingové šetření dovozu důležitého druhu plastu z Evropské unie a USA. Podle ministerstva v Pekingu je předmětem kontroly dovoz kopolymerů POM. Tento termoplast se používá mimo jiné při výrobě mobilních telefonů, automobilů a zdravotnického vybavení.
Čínské antidumpingové šetření navazuje na nedávná opatření USA a EU. S odvoláním na potřebu chránit pracovní místa v USA před tím, co by jinak znamenalo čínskou dominanci ve výrobě čisté energie, oznámil prezident Joe Biden nová vysoká cla na ocel a hliník vyráběné v Číně (25 %), polovodiče (50 %), solární články (50 %) a elektromobily (100 %). Ačkoli bezprostřední, hmatatelný dopad jeho rozhodnutí může být skromný – týká se dovozu v hodnotě pouhých 18 miliard dolarů, částečně proto, že ve Spojených státech se prodává jen velmi málo elektromobilů z Číny –, Biden měl v úmyslu vyslat signál, upozornily noviny The Washington Post.
Nevyhnutelnou skutečností je, že Bidenova celní zeď činí přechod k bezuhlíkové budoucnosti nákladnějším a obtížnějším. Tarify zvyšují zisk zavedených výrobců, jako je Tesla, ale neposkytují žádnou záruku, že zisky budou použity na investice do nejmodernějších ekologických technologií.
Bílý dům má jistě pravdu, pokud jde o dravou obchodní taktiku Pekingu. Tyto praktiky mu pomohly vybudovat si vedoucí postavení na trzích s kritickými ekologickými technologiemi. Přibližně 80 % světových solárních článků a 60 % větrných turbín, elektrických vozidel a baterií se vyrábí v Číně. Širší makroekonomická politika Číny má tendenci potlačovat domácí poptávku, takže jediným odbytištěm nadbytečné produkce je vývoz. Proto i Evropa zvažuje protekcionistická opatření.
Čínská průmyslová politika nicméně pro klima přinesla nepopiratelně mnoho dobrého. Dotovaná výroba Pekingu pomohla snížit cenu solární energie o téměř 90 %, snížit cenu větrné energie na moři o 73 % a snížit cenu baterií o 80 % za posledních deset let. „Nemělo by nám uniknout, jak snížení nákladů na solární energii změnilo podobu dodávek elektřiny v USA a na celém světě,“ poznamenal Michael Greenstone, který působil jako ekonom v Radě ekonomických poradců prezidenta Baracka Obamy a nyní působí na Chicagské univerzitě.
Nedávné zvýšení cel uvalených USA na dovoz z Číny vyvolalo kritiku na celém světě, tvrdí čínské noviny Global Times. V Německu zase odborník Ferdinand Dudenhöffer považuje současnou debatu v EU o sankčních clech pro čínské elektromobily za důvod k obavám. Zatím není jasné, jak vysoké by byly. To by však oslabilo rozšíření elektromobilů v Evropě, protože by pak chyběly levnější automobily z Číny. „Pokud k tomu dojde, politici zničí rozvoj elektromobility,“ míní Dudenhöffer.