Proti-subvenční cla EU by mohla vést k čínským odvetným opatřením. Cla EU ale kritizuje také Volkswagen Group nebo firma Stellantis.
Čínské sdružení výrobců automobilů (CAAM) je podle agentury Reuters „silně nespokojeno“ s proti-subvenčními cly navrženými Evropskou unií, uvedla průmyslová skupina v sobotním prohlášení. CAAM uvedla, že kroku „hluboce lituje“ a že ho považuje za „nepřijatelný“.
Sdružení uvedlo, že čínští výrobci spolupracovali s Evropskou komisí při vyšetřování čínských dotací. Podle jejich názoru ale evropské šetření ignorovalo fakta a došlo k předem daným závěrům.
EU zavedla od 5. července cla až do výše 37,6 % na dovoz elektromobilů vyrobených v Číně. Cla jsou zatím platná na čtyři měsíce, během nichž se očekávají intenzivní rozhovory mezi oběma stranami.
Podle předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyenové mají cla ve výši 17,4 až 37,6 % na dovezené elektromobily zabránit v záplavě evropského trhu levnými čínskými elektromobily, které byly vyrobeny se státními dotacemi.
Peking v reakci na cla prohlásil, že přijme „všechna nezbytná opatření“ k ochraně čínských zájmů. Tato opatření by mohla zahrnovat odvetná cla na vývoz produktů z EU, jako je koňak nebo vepřové maso, do Číny. Evropská unie přitom tvrdí, že Čína nemá důvod k odvetným opatřením. „Naším cílem je … zajistit spravedlivou hospodářskou soutěž a rovné podmínky,“ prohlásil k tomu eurokomisař pro obchod Valdis Dombrovskis.
Cla nekritizují jenom čínští výrobci aut. Největší evropská automobilka Volkswagen minulý týden zopakovala svou kritiku cel na elektromobily vyrobené v Číně. Cla podle automobilky z dlouhodobého hlediska neposílí evropský automobilový průmysl. Automobilka uvedla, že cla „škodí současné slabé poptávce (po elektromobilech) v Německu a Evropě.“ Další evropský výrobce, firma Stellantis, která je vlastníkem značek Citroën, Fiat a Vauxhall, prohlásila, že v boji o prodej elektromobilů nezaujme defenzivní postoj a raději bude „bojovat o zachování konkurenceschopnosti“.