Podle zprávy mnichovského výzkumného institutu ifo vedlo zavedení výrazně dotované jízdenky na veřejnou dopravu na tři měsíce v Německu v roce 2022 k výraznému nárůstu zpoždění vlaků a pouze k nepatrnému snížení provozu na silnicích.
Clean Energy Wire: Měsíční jízdenka za 9 eur na místní a regionální vlaky snížila automobilovou dopravu přibližně o 5 %, zatímco vlaky měly kvůli velkému množství cestujících zpoždění o více než 30 %. Denně díky jízdence cestovalo vlakem přibližně 430 000 lidí. O víkendech se ve velké míře zvýšil počet cest vlakem v regionálních vlacích, protože uživatelé podnikali výlety. Zároveň se jen málo lidí rozhodlo vyměnit auto za vlak při dojíždění do práce ve všední dny.
Jízdenka za 9 eur byla zavedena na 90 dní spolu s řadou dalších opatření, která měla zmírnit tlak rychle rostoucích cen energií, jež zhoršuje ruská válka na Ukrajině. Spolkovou vládu to stálo 2,5 miliardy eur a mělo to být taképobídkou k přechodu na klimaticky šetrnější způsoby dopravy. Sarah Neckerová z výzkumného institutu ifo jej označila za „drahé a neúčinné opatření na ochranu klimatu“. Zpráva kombinovala údaje o mobilitě ze zařízení GPS, data o intenzitě dopravy, které se týkají průměrného počtu vozidel za týden na různých místech v Německu, a také údaje o vlakové dopravě od společnosti Deutsche Bahn, uvádí se v prohlášení ifo.