Zdá se, že některé evropské loděnice hrají klíčovou roli při údržbě ruských LNG plavidel.
Podle investigativní studie nevládní mediální organizace Disclose se ruské tankery LNG z ruského projektu Jamal LNG opravují v loděnici ve francouzském přístavním městě Brest, jak upozornily německé noviny Berliner Zeitung.
„Skutečnost, že francouzský přístav přijímá LNG tankery, má významné důsledky,“ řekla Ana Maria Jaller-Makarewiczová, analytička Institutu pro energetickou ekonomiku a finanční analýzu (IEEFA). „Zatímco se EU snaží snížit svou závislost na ruských zdrojích energie, francouzská loděnice pomáhá usnadnit přepravu ruského LNG tím, že lodě servisuje.“
Údržbu flotily Jamalu v Brestu podle zprávy převezme skupina Damen. Nizozemská společnost, která je známá svými zkušenostmi se stavbou válečných lodí, má na místě tři suché doky, které „umožňují loděnici přijmout téměř jakoukoli loď na světě“, jak společnost inzeruje na svých internetových stránkách. Od začátku ruské invaze na Ukrajinu v roce 2022 je to již desátá ruská loď, která byla v přístavním městě obsloužena. Osm z těchto lodí bude součástí flotily LNG tankerů, které přepravují plyn z Jamalu LNG v ruské Arktidě.
Skutečnost, že lodě z tohoto projektu jsou nyní zřejmě obsluhovány v Bretani, sice neporušuje předpisy EU, ale podle zprávy nevládní organizace ilustruje přetrvávající vazby Evropy na ruské dodávky energie a její průmysl LNG. Zní to téměř jako dvojí metr. Na jedné straně chce Západ oslabit ruský energetický průmysl. Na druhé straně se jejich lodě zřejmě opravují ve Francii.
Další informace jsou dostupné zde.