Baterie pro elektromobily: Co znamená neúspěch společnosti Northvolt pro Evropu

Švédský průkopník v oblasti baterií Northvolt bojuje o přežití. Může Evropa vůbec dohnat konkurenci z Asie?

Peter Carlsson je zvyklý na chmurné časy. Jeho společnost, švédský výrobce bateriových článků Northvolt, zažila od svého založení v roce 2016 „řadu téměř smrtelných zkušeností“. Ale minulý týden šlo opravdu do tuhého: ve čtvrtek Northvolt požádal o ochranu před věřiteli podle amerického práva, protože Carlsson a jeho tým po měsících jednání nezískali od investorů naléhavě potřebný dodatečný kapitál pro vysoce ztrátovou společnost, napsaly noviny Frankfurter Allgemeine Zeitung. (Carlsson nakonec z funkce generálního ředitele v pátek odstoupil).

Northvolt není jen tak nějaká mladá společnost na pokraji bankrotu. Už jen kvůli své velikosti: výrobce je považován za nejlépe financovaný start-up v Evropě. Mezi jeho investory patří renomovaná jména: Největším akcionářem je Volkswagen s přibližně 20 %. Dalším významným investorem je investiční banka Goldman Sachs, menší podíl má i BMW.

Společnost Northvolt dlouho živila naději, že Evropa může Čínu ještě dohnat, avšak stále ještě nezvládla technologicky vyspělý výrobní proces. Výroba dosahuje pouze zlomku kapacity a podíl vadných bateriových článků je vysoký. V létě proto BMW zrušilo dodavateli miliardovou zakázku. Aby byla výroba v Evropě konkurenceschopná, měl by být podíl vadných článků menší než jedno procento, popisuje Dirk Uwe Sauer, profesor elektrochemie na univerzitě RWTH Aachen, náročnost tohoto úkolu. Od tohoto čísla je společnost Northvolt v současné době na míle vzdálena.

Hrozící bankrot společnosti Northvolt ukazuje, jak velké jsou technické a ekonomické problémy výroby bateriových článků pro evropský průmysl. Před několika týdny vyvolal šéf CATL Robin Zeng rozruch svým jízlivým komentářem: Čínský král bateriových článků se vyjádřil, že evropští nováčci v oboru bateriových článků mají „špatnou koncepci designu, špatné postupy a špatné vybavení pro výrobu článků pro ukládání elektrické energie“.

To, že má Northvolt tolik problémů s rozjezdem výroby, je způsobeno také nedostatkem zkušeností s výrobními stroji z Číny, které společnost instalovala ve své továrně ve Švédsku. Světovou jedničkou na trhu je čínský výrobce strojů Wuxi Lead. Evropské strojírenské společnosti zase nemají dostatek zkušeností se stavbou systémů pro výrobu bateriových článků.

V příštích letech mají být po celé Evropě postaveny velké závody na výrobu bateriových článků od jiných výrobců. Budou se potýkat s podobnými problémy jako průkopnický Northvolt?

Ilustrační foto: Spisen, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.