USA dnes vyrobí 5 lodí ročně, zatímco Čína 1700. Navíc dominuje i v oblasti ekologických technologií v lodní dopravě.
Obchodní lodě se stávají klíčovým tématem obchodní války mezi USA a Čínou, protože Spojené státy obviňují čínské loděnice z nekalých praktik s cílem získat podíl na světovém trhu, píše pro Asia Times novinář Jung Ťien. Obchodní zmocněnec Spojených států (anglická zkratka USTR) vyzývá k přijetí opatření v reakci na šetření podle oddílu 301, které zjistilo, že čínské praktiky v oblasti stavby lodí a logistiky poškozují spravedlivou hospodářskou soutěž.
Dne 16. ledna USTR zveřejnil svá zjištění. Čína oznámila, že v roce 2024 byla již patnáctým rokem po sobě vedoucím světovým výrobcem lodí, vyrobila 55,7 % dokončených lodí na světě. Obdržela nové zakázky, které tvořily 74,1 % celosvětového objemu, a měla nevyřízené zakázky ve výši 63,1 %.
V roce 2024 Čína vyvezla 5 804 lodí, což je o 25,1 % více než v předchozím roce, a hodnota jejího vývozu vzrostla o 57,1 % na 43,38 miliardy USD. Země dominovala novým zakázkám na lodě s ekologickým pohonem a dokáže postavit širokou škálu moderních lodí. Někteří analytici USA za obvinění z nekalé konkurence kritizují a úpadek jejich loďařského průmyslu přičítají jejich vlastní politice v průběhu let.
Dne 17. dubna loňského roku zahájil USTR šetření podle oddílu 301 týkající se čínských opatření v námořním, logistickém a loďařském průmyslu. Zpráva z 16. ledna letošního roku uvádí, že snaha Číny o kontrolu v těchto odvětvích poškozuje zahraniční společnosti, snižuje konkurenci, vytváří závislosti a oslabuje stabilitu dodavatelského řetězce. Zpráva rovněž upozornila na silnou kontrolu Číny nad její ekonomikou a na její strategii vojensko-civilní fúze. Představitelka USTR Katherine Tai poukázala na to, že USA jsou nyní na 19. místě ve stavbě komerčních lodí a ročně jich vyrobí méně než pět, zatímco Čína jich postaví více než 1 700. Zpráva zdůraznila, že čínské kroky podkopávají spravedlivou hospodářskou soutěž a představují riziko pro průmysl USA. Podobně i zpráva EU zdůraznila, že čínská vládní podpora narušuje různá průmyslová odvětví včetně stavby lodí.
Centrum pro strategická a mezinárodní studia uvedlo, že čínský loďařský průmysl je klíčovou otázkou v rostoucím napětí mezi USA a Čínou. Čínské loděnice, včetně společnosti China State Shipbuilding Corp, staví lodě jak pro komerční účely, tak pro námořnictvo Lidové osvobozenecké armády, což z nich činí problém národní bezpečnosti.
Americký prezident Donald Trump může využít nových zjištění USTR k eskalaci obchodního konfliktu s Čínou. V nedávném rozhovoru Trump zmínil, že pokud se domácí kapacity nezlepší, budou možná USA muset zadat výrobu lodí externím dodavatelům, a zdůraznil rychlé tempo stavby lodí v Číně.
Mluvčí čínského ministerstva zahraničních věcí 17. ledna kritizoval vyšetřování Bidenovy administrativy podle oddílu 301 týkající se čínského námořního průmyslu a označil je za porušení pravidel WTO a akt protekcionismu. Tvrdil, že americká lodní výroba ztratila svou konkurenceschopnost v důsledku nadměrné ochrany a že čínský růst vychází z inovací a tržní konkurence.
Čínská asociace národního loďařského průmyslu uvedla, že vyšetřování je založeno na falešných obviněních a poškodí světovou námořní dopravu a obchod. Zdůraznila, že čínští stavitelé lodí přispívají k ekologickému hospodářství tím, že vyrábějí cenově dostupné lodě šetrné k životnímu prostředí.
Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.