Jaký je život dětí v digitálním věku?

Digitální zařízení nabízejí dětem cenné příležitosti pro učení, kreativitu a sociální kontakty, ale také vyvolávají obavy z možných negativních dopadů na jejich pohodu. Zpráva How’s Life for Children in the Digital Age? poskytuje přehled o současném stavu života dětí v digitálním prostředí v zemích OECD na základě nejnovějších mezistátních údajů.

Děti dneška vyrůstají v dynamickém digitálním prostředí, kde mají digitální média zásadní vliv na jejich každodenní život. Poskytují jim možnost vzdělávání, zábavy, přístupu k informacím, objevování nových věcí i navazování kontaktů s vrstevníky a komunitou. Současně však přinášejí i určitá rizika, například nadměrné či problematické užívání digitálních technologií, vystavení nevhodnému obsahu, škodlivému chování či další výzvy v oblasti online bezpečnosti.

Horší duševní zdraví

Zpráva kromě jiného upozorňuje na to, že se duševní zdraví mladých lidí za posledních 15 let dramaticky zhoršilo. Tento trend byl ještě umocněn pandemií. Do tohoto období spadá také enormní nárůst využívání médií. Dosavadní výzkum však většinou nedokázal prokázat jasnou příčinnou souvislost mezi těmito vývojovými trendy. Jisté je, že mohou nastat negativní účinky, například v důsledku nadměrného používání, kyberšikany nebo kontaktu s obsahem nevhodným pro děti.

Pokud jde o zdravotní důsledky, ty nejsou dosud dostatečně prozkoumány. Nicméně existují důkazy, že nadměrná konzumace médií, zejména ve večerních hodinách, negativně ovlivňuje kvalitu spánku.

Děti a mladiství tráví stále více času u obrazovek, a to v čím dál mladším věku

S digitálními médii se seznamují již v poměrně mladém věku: podle údajů z průzkumu Progress in International Reading Literacy Surveys mělo v roce 2021 připojení k internetu 93 % dětí ve věku kolem 10 let, zatímco o deset let dříve to bylo 85 %; v průměru již přibližně 70 % desetiletých dětí vlastní smartphone.

Mezi staršími dětmi je používání digitálních zařízení ještě rozšířenější. Podle údajů PISA 2022 mělo v průměru 96 % patnáctiletých v zemích OECD doma přístup k stolnímu počítači, notebooku nebo tabletu, zatímco 98 % mělo chytrý telefon s připojením k internetu.

Snadnější dostupnost mobilních telefonů a tabletů s připojením k internetu může zvyšovat riziko nadměrného využívání digitálních technologií, jelikož nabízejí širokou škálu aplikací, jako jsou textové zprávy, sociální sítě či videochaty, které podporují neustálou online aktivitu. Naopak absence těchto zařízení může u některých patnáctiletých vést k pocitům frustrace, nervozity a úzkosti. Podle údajů OECD přibližně 17 % teenagerů uvádí, že více než polovinu času bez svých digitálních přístrojů zažívají úzkostné pocity. V téměř všech zemích jsou přitom dívky (21 %) výrazně náchylnější k této formě úzkosti než chlapci (13 %).

Celá zpráva je ke stažení na webu OECD.

Články zveřejněné v rubrice Trendy nemusejí vyjadřovat názor redakce.

Dočetli jste jeden z našich článků? Nezapomínejte, prosíme, na dobrovolné předplatné, které je příspěvkem k další nezávislosti a na fungování !Argumentu a také investicí do jeho budoucnosti. Více o financování zdola se dozvíte zde.